Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Nytt verktøy gjør betonglegging mer effektivt og mindre fysisk krevende

MILWAUKEE® MX Fuel™ PSC i arbeid. PSC står for Powered Screed for Concrete – motorisert avretter for betong.
MILWAUKEE® MX Fuel™ PSC i arbeid. PSC står for Powered Screed for Concrete – motorisert avretter for betong. Foto: Milwaukee
Del
Produsert av TUM Studio

Betonglegging er tungt og fysisk krevende arbeid som krever både tålmodighet og presisjon. Utstyrt med raker og avrettingsbrett, skal man vasse i den tunge betongmassen og hjelpe den utover.

Den nye batteridrevne betongavretteren fra <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>® forventes å bane vei for mer maskinell avretting i Norge. <i>Foto:  <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>®</i>
Den nye batteridrevne betongavretteren fra MILWAUKEE® forventes å bane vei for mer maskinell avretting i Norge. Foto:  MILWAUKEE®

Målet er en jevn og rett flate uten søkk eller topper. Å avrette store flater kan være ganske utmattende, og i tillegg kan værforhold som høy varme, lav luftfuktighet eller regn være en stressende faktor.

– I Norge har det ikke vært tradisjon for å avrette betong maskinelt. Det er manuelle avrettingbrett, raker og lignende som gjelder.

Det sier Kristoffer Løvli i MILWAUKEE®. Han er kategoriansvarlig for MX Fuel™-serien med kraftig batteriverktøy. Nå har han en nyhet som vil gjøre arbeidet med betong vesentlig lettere rent fysisk, og ikke minst mye mer effektivt: MILWAUKEE® MX Fuel™ PSC.

Kristoffer Løvli, kategoriansvarlig for MX Fuel™ hos <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>®. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Kristoffer Løvli, kategoriansvarlig for MX Fuel™ hos MILWAUKEE®. Foto:  TUM Studio

– Det er en batteridrevet betongavretter. Den har en børsteløs motor som sitter oppå en avrettingsprofil og får profilen til å vibrere. Operatøren drar avretteren bakover gjennom betongen, og etterlater en veldig rett og fin overflate, forklarer han.

Avretterprofilen er utskiftbar, og den børsteløse motoren kan drive en profil på hele 4,9 meters bredde. Maskinen leveres imidlertid med en profil på 3 meter, som Løvli mener er en mer egnet størrelse til den type bygg og støper som er vanlig her til lands.

To timer og 900 kvadratmeter på ett batteri

– Med den medfølgende profilen kan du jobbe kontinuerlig i to timer før du må bytte batteri. 900 kvadratmeter skal være mulig på den tiden, sier Løvli.

Han forklarer at lengden på profilen avgjør batteritiden. Det er sju ulike profiler tilgjengelig, fra 1,2 til 4,9 meter lange. Om man vil jobbe med den aller lengste profilen, er det faktisk mulig å sette to maskiner på samme profil. Profilene er i magnesium, som gjør at betongen ikke fester seg.

<span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>® MX Fuel™ PCS kan brukes i to timer før batteriet trenger å byttes. <i>Foto:  <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>®</i>
MILWAUKEE® MX Fuel™ PCS kan brukes i to timer før batteriet trenger å byttes. Foto:  MILWAUKEE®

I USA er bensindrevne betongavrettere på størrelse medMILWAUKEE® sin veldig mye brukt, men de har ikke vært utbredt i Norge.

Grunnen er de ubehagelige og helseskadelige avgassene, drifstoffhåndtering, oljeskift og service. Løvli sier at maskinene dessuten brukes i svært krevende miljøer.

– Det er mye fukt og søl, og betong inn i luftinntak og lignende på en bensinmotor er jo ikke ideelt. Bensinmaskinene er tunge også. MX Fuel™ PSC veier bare 16 kilo, og er veldig grei å håndtere, sier han.

Nå som maskinell avretting kan drives av et batteri, forventer han at en god del norske entreprenører kommer til å få øynene opp for denne måten å jobbe på. Ifølge Løvli vil betongavretteren være ideell på alle typer støper, enten det er garasjestøp, gulvstøp eller brostøp.

<span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>® MX Fuel™ PSC veier 16 kilo. <i>Foto:  <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>®</i>
MILWAUKEE® MX Fuel™ PSC veier 16 kilo. Foto:  MILWAUKEE®

En kjempefordel med avretteren er dessuten at betongen ikke trenger ekstern vibrering før glatting.

– De som legger ut betongen er veldig flinke til å få det godt utover. Som regel vil det være nok å ta med seg avretteren og gå rolig bakover med maskinen over dekket. Da vibreres lufta ut av betongen og etterlater en fin overflate.

Prosessen fram til en perfekt avrettet flate blir altså langt mer effektiv, og mye mindre fysisk krevende. Fauskebygg i Salten i Nordland er blant de første som tok maskinen i bruk i Norge, og der er det ikke tvil om at betongavretteren øker kapasiteten: 

– Våre ansatte sier at verktøyet sparer folk. Det er betydelig mindre fysisk belastning og slitasjeproblematikk. På større gulvflater der vi tidligere var rigget med tre ansatte, klarer vi samme produksjon med to ansatte nå, sier økonomisjef Tor-Eivind Karlsen.

Betonghelikopter kommer neste år

Fauskebygg i Salten i Nordland var blant de første som tok i bruk den nye betongavretteren i Norge. <i>Foto:  <span lang="NO-BOK">MILWAUKEE</span>®</i>
Fauskebygg i Salten i Nordland var blant de første som tok i bruk den nye betongavretteren i Norge. Foto:  MILWAUKEE®

Løvli mener at vi i Norge er gode på flytsparkling, men at det er også noen som liker å bruke betonghelikopter for den siste finishen.

– Betongavretteren er helt super for begge disse metodene, sier han, og kommer med en avsløring:

– Vi kommer med batteridrevne betonghelikoptre i MX Fuel™-serien neste år. Vi har allerede to slike glattemaskiner på det amerikanske markedet, en på 60 og en på 90 cm, så det jobbes med å tilpasse disse til det europeiske markedet.

Dermed regner Løvli med at metodene for betonglegging gradvis kommer til å endre seg i retning av mer maskinell bearbeiding også her til lands. Det vi gjøre entreprenørene i stand til å ta større jobber enn før og jobbe raskere, og ikke minst spare dem som jobber med betong for både såre muskler og slitasjeskader.

 

Les flere artikler fra Milwaukee Tool