Trafikkanalyse: Menn forårsaket 8 av 10 dødsulykker i trafikken
Høy fart og unge menn bak rattet fører til mange av dødsulykkene på norske veier. Totalt forårsaker menn over 80 prosent av dødsulykkene, ifølge Vegvesenet.
– De unge mennene i analysen kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer, har kort avstand til bilen foran og kjører gjerne også ruspåvirket, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet presenterer nå en rapport som har sett på dødsulykker i perioden 2013 og 2023 og personskadeulykker fra 1983 til 2023.
– Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd, sier Ranes.
Sterkt overrepresentert
Analysen viser at menn utgjorde i gjennomsnitt 82 prosent av de bilførerne som forårsaket dødsulykker.
– Blant 18-19-åringer var mannsandelen 92 prosent. Altså var det i denne aldersgruppen over ti ganger så mange unge menn som unge kvinner som forårsaket dødsulykker i trafikken, skriver Vegvesenet.
I grunnlagsmaterialet til rapporten er det en rekke ulykker der høy fart, eller ekstrem fart, har vært en medvirkende årsak til at ulykken skjedde.
– 140 km/t i 80-sone og 112 km/t i 50-sone er to eksempler. De 13 mest ekstreme fartsulykkene, der farten var mellom 120 og 160 km/t, skjedde gjerne på kvelds- eller nattetid, skriver Vegvesenet.
Ni av de 13 førerne i disse ulykkene var 18 eller 19 år gamle, og ti av ulykkene var utforkjøringsulykker.
Mer høyrisiko blant unge menn
Rapporten konkluderer med at høyrisikoatferd er langt mer utbredt blant unge menn enn hos unge kvinner.
– Dødsulykker som utløses av unge førere, er ofte preget av at det er flere personer i ulykkesbilen, og at bilene er eldre enn i dødsulykker forårsaket av eldre trafikanter, skriver Vegvesenet.