Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
09:54:04

Nyhetsstudio

SisteMest lest
10. mai 2024, 15:03 - NTB

Norske nyheter på Facebook engasjerer ikke som før

Engasjementet for norske nyhetssaker på Facebook har nådd historisk lave nivåer, og nedgangen ser ut til å fortsette. Forklaringen er blant annet nye algoritmer.

Ifølge analysetjenesten Storyboard, var engasjementstallet for Norges 10 mest delte nyhetssteder i april 2014 over tre millioner, inkludert delinger, reaksjoner og kommentarer. Til sammenligning er tilsvarende tall for april i år drøye to millioner, melder Journalisten.

Etter at toppen ble nådd under starten av pandemien i mars 2020, har tallene kun pekt nedover.

– Det er nok en kombinasjon av årsaker, men at norske nyheter må konkurrere mot mye mer annet innhold, er nok viktig, sier Olav Hjertaker, daglig leder i selskapet bak Storyboard, Web64.

Internasjonale tall fra The Social Media Index (SMI) viser den samme utviklingen. I 2016 løftet Facebook fram brukergenerert innhold, noe som ga en nedgang i trafikken for mange nettaviser. Det første tydelige trafikkfallet kom i 2018, da Facebook endret algoritmene for å prioritere ned nyhetsinnhold.

SMI-tallene indikerer også at endringer Facebook gjorde for omtrent ett år siden, har bidratt til å forsterke trafikknedgangen.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS