Norled bøtelagt for trøbbel med elferjer
Norled har fått nær 5,8 millioner kroner i bot fra Nordland fylkeskommune på grunn av store problemer med rederiets to elektriske hurtigbåter
– Av dette er 200.000 relatert til at fartøy ikke var klart til kontraktsoppstart, mens den store prosentandelen av beløpet er feil standard på fartøy. Rapport for januar 2025 har vi så langt ikke mottatt, men det har vært mye bruk av reservemateriell også i januar, sier politisk kommunikasjonsrådgiver Thor-Wiggo Skille i Nordland fylkeskommune til Avisa Nordland.
Norled skulle få 74,9 millioner kroner fra fylkeskommunen for å sørge for de to hurtigbåtrutene til Ytre Gildeskål og Væran i Bodø. Men det ble problemer med begge de to elektrisk drevne hurtigbåtene Fjordstrøm og Fjordtind, begge med fossile hjelpemotorer.
Hjelpemotorene ble kjørt i stykker og måtte skiftes, og erstatningsbåten Bre ble satt sent inn i trafikk og uten å fungere som planlagt. I tillegg måtte ferja Nordic Lady, som ikke oppfyller fylkets krav til fart og kapasiteter, kjøre rutene store deler av året. Flere ruter ble også kansellert.
– Vi vet framover at utfordringene står i kø for overgangen til et lav- eller nullutslippsfartøy. Selv om vi fortsatt ønsker å bidra med å få ned utslippene, ser vi at dette for Nordland sin del blir vanskelig i praksis. Vi får ikke nok penger fra regjeringa til å gi så gode tilbud som vi ønsker, eller til å få fortgang på den grønne omstillingen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvernsjø.
Hun sier de i Nordland i tillegg til å mangle penger, også mangler kraft mange steder. Det går utover den grønne omstillingen til sjøs, påpeker hun.