NHO: Én av fire norske bedrifter venter dårligere tider
Norske bedrifter blir mer pessimistiske. I NHOs medlemsundersøkelse svarer én av fire at de venter en verre markedssituasjon de neste seks månedene.
– Om det er høstmørket, statsbudsjettet eller vår stadig mer usikre verden som slår inn, vet vi ikke, men faktum er at fremtidstroen i våre medlemsbedrifter surnet ytterligere i desember, til sitt laveste nivå på nesten to år. Tendensen er også entydig negativ, sier sjeføkonom Øystein Dørum i NHO.
I NHOs desemberundersøkelse blant medlemsbedriftene sier 25 prosent av dem som har svart, at de tror markedssituasjonen blir verre de neste seks månedene, mot 23 prosent i november.
Det er 1789 bedrifter som har svart på undersøkelsen.
Samtidig venter 12 prosent av bedriftene en bedring i markedssituasjonen det neste halvåret. I november var 16 prosent av bedriftene positive.
Færre ser lyst på nåtiden
Litt færre bedrifter – 21 prosent – mener også at nåsituasjonen er god. Det er en nedgang på 2 prosentpoeng fra november. Samtidig øker andelen som mener nåsituasjonen er dårlig til 25 prosent, som er en økning på 2 prosentpoeng.
Det er bedriftene som er organisert i NHO Byggenæringen som er mest negative, både til den nåværende markedssituasjonen og utsiktene de neste seks månedene.
– Normalt ligger både nåsituasjon og fremtidsutsikter godt på plussiden. Selv om norsk økonomi viser flere tegn til bedring, er usikkerheten om veien videre fortsatt stor. Og byggenæringen fortsetter å preges av svak etterspørsel og produksjonsnedgang, sier Dørum.
– At oljeinvesteringene ventelig vil falle neste år preger nok også stemningen i flere bedrifter, legger han til.
– Strekk i laget
Totalt er det likevel 10 av 15 landsforeninger i NHO som ser positivt på nåsituasjonen, mens det kun er to av landsforeningene der flertallet ser positivt på det neste halvåret.
Dørum understreker at ikke alle ser like negativt på ting.
– Tallene preges fortsatt av strekk i laget, sier han.
– Blant bransjene som melder at markedssituasjonen er god er bilforhandlerne. Her er situasjonsbeskrivelsen bedre enn på lenge. Den økte momsen fra nyttår har løftet salgstallene. Men også her er fremtidsutsiktene ganske svake, som kan skyldes at mer bilsalg nå vil gi mindre salg senere, sier Dørum.