Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
07:17:18

Nyhetsstudio

SisteMest lest
07. mai 2024, 12:22 - Redaksjonen

Millionbot til Norled for å bygge uten konsesjon

Bakgrunn for gebyret er at selskapet har bygget elektriske anlegg i Vestlandet fylke uten å ha nødvendig tillatelse, ifølge meldingen.

Det norske rederiet Norled eier 78 fartøy som er i rutetrafikk på en rekke ferje- og hurtigbåtsamband langs store deler av Norges kyst.

Norled har fått et overtredelsesgebyr på to millioner kroner fra Norges vassdrags- og energidirektorat. Det melder sistenevnte i en pressemelding tirsdag.

– Dette er et alvorlig brudd på en viktig bestemmelse i energiloven, og noe NVE vil ha økt fokus på framover, heter det videre.

For å sikre at bygging av elektriske anlegg skjer på en samfunnsmessig rasjonell måte, stiller energiloven tydelige krav om at aktører må ha konsesjon.

– Det er et alvorlig brudd på energiloven å sette i gang bygging av elektriske anlegg uten tillatelse. Dette undergraver hele konsesjonsordningen, og er noe vi vil slå hardt ned på fremover, sier Anne Johanne Kråkenes, seksjonssjef i NVE.

I Vestland fylke satte Norled i gang byggingen av fergeladeanlegg på Årvika fergekai i Sande kommune før de hadde fått tillatelse av NVE, står det i meldingen

Fergeladeanlegget er en del av elektrifiseringen av fergesambandet Årvika-Koparnes.

NVE oppdaget det ulovlige forholdet i forbindelse med behandlingen av konsesjonssøknaden i mars 2022. Selskapet fikk nødvendig tillatelse fra NVE i samme måned.

NVE informerte samtidig om at hendelsen ville bli fulgt opp nærmere i en egen reaksjonssak. I september 2023 fikk Norled varsel om at NVE vurderte å ilegge dem gebyr for den ulovlige byggingen.

Startet bygging før konsesjon

– Alvorlig brudd

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Annonser
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS