15:09 - NTB

Klimaministeren svarer ikke på om regjeringen pålegger stans i gruvedumping

I forrige uke slo Høyesterett fast at tillatelsene til gruvedrift med sjødeponi i Førdefjorden er ugyldige. Dumpingen fortsetter, uten at statsråden kan si hvorfor.

Dette framgår i et svar fra klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) til Filter Nyheter. Nettavisa har stilt ham de samme spørsmålene som han har fått fra Eftas overvåkingsorgan Esa, angående hvorvidt gruveselskapet har lov til å fortsette etter norsk rett.

– Jeg er opptatt av at forvaltningen skal følge opp dommen på en skikkelig måte. Dommen krever først og fremst at staten må vurdere saken på nytt, svarer Bjelland Eriksen i en epost.

– Nøyaktig hvordan dommen skal følges opp og hvilke konsekvenser den får på kort og lang sikt, er det vi nå vurderer. Vi vil gjøre disse vurderingene så raskt som mulig.