Israel vil opprettholde sikkerhetssone i Sør-Libanon
Den israelske militæret (IDF) skal fortsette å handle konsekvent for å avverge trusler mot israelske borgere og soldater i Sør-Libanon.
Det fremgår i en felles uttalelse fra Israels statsminister Benjamin Netanyahu, forsvarsminister Israel Katz og forsvarssjef Eyal Zamir.
– IDF vil fortsette å handle målrettet for å nøytralisere trusler mot våre soldater og borgere, ødelegge infrastruktur og opprettholde sikkerhetssonen i Sør-Libanon, heter det i uttalelsen.
Der heter det at sikkerheten for Israels borgere og IDFs styrker vil være det styrende prinsipp uten kompromisser.
Meldingen kommer etter at USA og Iran de siste dagene har hatt fredsforhandlinger i Sveits. Mandag ble de to delegasjonene enige om et veikart som skal føre til fred i løpet av 60 dager.
Et av punktene er en amerikanskledet overvåkingsmekanisme som skal bidra til å sikre en våpenhvile i Sør-Libanon, hvor den Iran-allierte Hizbollah-militsen holder til, opplyser en ikke navngitt amerikansk tjenestemann til CNN.
Israels konflikt med Hizbollah blusset opp etter at USA og Israel innledet krigen mot Iran 28. februar.

