12:12 - NTB
Høyanger kommune meldt til politiet i drikkevannssaken
En privatperson har politianmeldt Høyanger kommune. Fredag ble det innført drikkeforbud i deler av kommunen.
Politiadvokat Camilla Moe i Vest politidistrikt bekrefter anmeldelsen til NRK.
Mandag ble det kjent at det har vært for høye nivåer av aluminium i drikkevannet i Kyrkjebø i kommunen helt tilbake til 2011.
Spesielt barn er sårbare for forgiftning, og kommunen har kalt inn alle barn mellom 0 og 3 år som har vært fastboende i Kyrkjebø fra 2021, til helseundersøkelse.
FHIs målinger viser at de har hatt et gjennomsnittlig aluminiumsinnhold på 0,54 milligram og en høyeste målt verdi på 0,84 milligram. Det er flere ganger mer enn grenseverdien på 0,2 milligram.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen