Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
10:32:06

Nyhetsstudio

SisteMest lest
22. jan. 2025, 13:19 - NTB

Flyselskapet KLM anmeldes for grønnvasking

KLM er anmeldt for grønnvasking av det danske forbrukertilsynet, som mener flyselskapet bruker villedende utsagn om bærekraft i en radioreklame.

Tilsynet mener reklamen kunne få forbrukere til å tro at det er bærekraftig å reise med nederlandske KLM.

Radioreklamen ble sendt på lufta i 2023. Der het det at man kunne reise mer bærekraftig ved å fly med KLM fordi selskapet framover skrulle bruke «en del bærekraftig drivstoff».

Det var imidlertid kun snakk om at 1 prosent av drivstoffet skulle være det som ifølge EU-regler kan betegnes som bærekraftig. Forbrukertilsynet mener at flyselskapet dermed ikke hadde grunnlag for å hevde at man tok «et stort skritt» i retning av å reise mer bærekraftig, slik det ble hevdet i reklamen.

KLMs presseansvarlig sier at selskapet avventer neste steg i saken, og at de jobber med å forbedre sin kommunikasjon mot kundene.

– KLM anerkjenner viktigheten av å tilpasse seg disse endringene og aktivt justere vår markedsføringspraksis til de nyeste reglene og retningslinjene, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Det danske forbrukertilsynet har over lengre tid hatt søkelys på bruken av begrepet bærekraft i reklamer. Før jul godtok bilprodusenten BMW en bot på 3 millioner danske kroner for å ha betegnet seg selv som «verdens mest bærekraftige bilprodusent».

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Glasopor
Her må selv kutunnelen bygges med lette masser
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS