17:23 - NTB

EU-julegave til bilindustrien: Dropper bensinforbud for nybiler

EU-kommisjonen har besluttet å jenke på kravet om at alle nybiler skal være utslippsfrie fra 2035, men fastholder et utslippskutt på 90 prosent.

Vedtaket anses som en solid førjulsgave til bilindustrien, særlig den tyske, som i lang tid har lobbet for saken.

Våren 2023 drev EUs medlemsland og EU-parlamentet gjennom nye regler om at alle nye biler skulle være utslippsfrie innen 2035. Men tirsdag kom det altså kontrabeskjed fra kommisjonen.

Den foreslår en ny bilpakke der det fortsatt kan selges biler med forbrenningsmotor etter 2035. Men samtidig må utslippene reduseres med 90 prosent innen 2035 i stedet for 100 prosent.

– Pragmatisk

Det betyr at ni av ti nye biler i 2035 vil være elektriske, klargjorde EUs klimakommissær Wopke Hoekstra på en pressekonferanse i Strasbourg tirsdag.

Resten vil i hovedsak være hybridbiler og biler som kjører på biodiesel eller såkalt e-drivstoff.

– Dette er en ambisiøs, men pragmatisk tilnærming, som både tar hensyn til bilindustrien og til klimaet, sier han.

Bakteppet er en bilindustri i dyp krise.

I tillegg vil kommisjonen satse på å få opp produksjonen av små elbiler.

Godt mottatt

Stéphane Séjourné, som er EUs visepresident og kommissær for indre utvikling, kaller vedtaket et pragmatisk svar på bilindustriens utfordringer, samtidig som EUs grønne ambisjoner beholdes intakt.

– EU-kommisjonen har valgt en tilnærming som er både pragmatisk og i overensstemmelse med unionens klimamålsettinger og ambisjoner, sier han.

Tidligere i år advarte Séjourné om at den europeiske bilindustrien var i dødelig fare på grunn av konkurranse fra Kina og økt toll i USA.

Volkswagen, som er Europas største bilprodusent og har slitt den siste tiden, ønsker vedtaket velkommen og kaller det pragmatisk og i tråd med markedssituasjonen.

Tysklands forbundskansler Friedrich Merz er også glad for vedtaket. Han sier større åpenhet for ny teknologi og større fleksibilitet er riktige skritt.

Også Frankrike er fornøyd. Presidentens kontor sier vedtaket balanserer mellom fleksibilitet og behovet for å favorisere europeisk bilproduksjon. Men miljøminister Monique Barbut er kritisk og sier hun vil gjøre alt for å fjerne biten om fleksibilitet.

Kritikk fra begge sider

Men Tysklands forbund for bilprodusenter VDA kaller vedtaket en katastrofe. VDA-president Hildegard Müller mener vedtaket er så fullt av hindre at det blir ineffektivt i praksis.

På den annen side er Greenpeace lite fornøyd og kaller vedtaket det klareste eksempelet hittil i år på næringslivets innsats for å rulle tilbake miljøreguleringer.

– Denne industripolitikken er dårlig nytt for jobber, luftkvalitet, klimaet og kommer til å bremse produksjonen av rimelige elbiler, sier Greenpeaces tyske direktør Martin Kaiser.

Flere land lobbet

Det er ikke bare bilindustrien som har lobbet for saken. Tidligere denne måneden ba seks land, anført av Italia og Polen, kommisjonen om å lempe på nullutslippskravet.

Andre land, blant dem Spania, Frankrike og de nordiske landene, advarte derimot mot at en oppmyking av forbudet ville bremse overgangen til elbiler og motvirke investeringer

Kommisjonen foreslår også å myke opp reglene for lastebiler og tyngre kjøretøy. Kravet om utslippskutt reduseres fra 50 til 40 prosent innen 2030.

Den nye pakken skal nå behandles av EUs medlemsland og EU-parlamentet før den blir endelig vedtatt.