Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
07:42:17

Nyhetsstudio

SisteMest lest
14. okt. 2025, 20:59 - NTB

Bergensbanen gjenåpnet

Strekningen Vikersund-Hønefoss er gjenåpnet et drøyt døgn etter at en kontaktledning falt ned over toget på vei mot Bergen.

Vy bekrefter i en trafikkmelding på sine nettsider at trafikken er i gang igjen.

Tirsdag kveld ble et Vy-tog fra Oslo til Bergen stående fast mellom Tyristrand og Vikersund etter at kontaktledningen falt ned over toget. Alle de 60 passasjerene ble evakuert og kjørt videre mot Bergen med buss.

Evakueringen startet i 21.40-tiden etter at stedet var sikret og ryddet. Fordi kontaktledningen lå over toget, var det først ikke mulig for et diesellokomotiv å dytte toget til nærmeste stasjon.

– Kontaktledningen ligger som et trekkspill over toget, sa pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor tirsdag kveld.

Et bergingstog trakk det strømløse toget tilbake mot Oslo natt til onsdag. Nattogene på Bergensbanen ble kjørt via Roa, mens buss eller taxi betjente strekningen som var stengt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Glasopor
Her må selv kutunnelen bygges med lette masser
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS