Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
01:00:16

Nyhetsstudio

SisteMest lest
02. okt. 2025, 08:30 - NTB

Det blir stadig dyrere å eie bil – billigst å ha elbil

Det blir dyrere og dyrere å eie bil i Norge. Elbilen er fortsatt det billigste valget og kan spare eierne titusener av kroner i året, ifølge OFV.

Økte renter, dyrere forsikring, høyere vedlikeholdskostnader og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har ført til økte kostnader for de fleste bileierne, ifølge en rapport fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Avgiftsøkningene i januar og april 2025 rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg.

– Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene. Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde, sier administrerende direktør Geir Inge Stokke i OFV.

Samtidig har flere elbiler gått ned i pris, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst. Elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper.

I flere prisklasser kan elbileiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet eiere av bensin- eller dieselbil.

Ifølge OFVs beregninger vil en elbil til 350.000 kroner koste rundt 99.000 kroner i året ved 15.000 km kjørelengde. En bensinbil i samme prisklasse koster cirka 113.000 kroner – 14.000 kroner mer per år.

For dyrere biler er forskjellen enda større.

En elbil til 1 million kroner koster rundt 229.000 kroner per år, mens en bensinbil til samme pris koster rundt 254.000 kroner i året. Det er 25.000 kroner mer.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS