Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
04:05:07

Nyhetsstudio

SisteMest lest
07. mars 2025, 12:35 - NTB

Vedum slår tilbake mot Venstres EU-offensiv

Norge er nå nødt til å bli medlem av EU, sier Venstre-leder Guri Melby. Senterpartiet sier de vil gjøre alt de kan for å stoppe en ny EU-søknad.

– Norge har ikke noe å tjene på å melde oss inn i EU. Å flytte makt bort fra det norske folk skaper bare flere problemer, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Melby åpnet Venstres landsmøte fredag med å slå fast at Norge ikke lenger kan stå på utsiden av EU i disse urolige tider.

Norsk EU-medlemskap er helt uaktuelt, mener Vedum, som forsikrer at Sp er en garantist for å ikke melde Norge inn i EU. Han minner om at Norge har sagt nei to ganger før.

– Det har tjent Norge godt å stå utenfor EU med kontroll over egne naturressurser og at norske folkevalgte bestemmer i Norge.

– Jeg mener vi heller må ta tilbake kontrollen over strømmen vår, få ned strømprisene og si nei til fjerde energimarkedspakke, enn å gi fra oss makta over naturressursene våre til EU.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Glasopor
Her må selv kutunnelen bygges med lette masser
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS