Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
04:11:29

Nyhetsstudio

SisteMest lest
14. feb. 2025, 21:43 - NTB

Havarikommisjon: Helikopter-besetningen hørte trolig ikke beskjed før flykollisjon i Washington

Besetningen på helikopteret som kolliderte med et fly i Washington, hørte kanskje ikke instruksjonene fra flytårnet, ifølge USAs havarikommisjonen NTSB.

Helikopteret av typen Black Hawk kolliderte med et passasjerfly fra American Airlines i Potomac-elven nær Ronald Reagan-flyplassen i Washington D.C. 29. januar. Alle de 67 om bord på de to luftfartøyene – 64 på flyet og tre på helikopteret – døde.

NTSBs leder Jennifer Homendy sa fredag at lydopptak fra helikopterets cockpit tyder på at besetningen trolig ikke fikk med seg en viktig instruks fra flygeledersentralen om å passere bak flyet.

Homendy sier at militærhelikopteret var på et treningsoppdrag der piloten øvde på bruk av nattsynsbriller og flyging etter instrumenter. Etterforskere tror besetningen brukte nattsynsbriller på hele flygingen.

Homendy sier at Black Hawk-besetningen aldri hørte ordene «passér bak» fra flygelederen fordi helikopterets mikrofontast i dette øyeblikket var nedtrykt.

På et tidspunkt underflygingen, før kollisjonen, sa helikopterets pilot at de var 300 fot over bakken, mens instruktørpiloten sa at helikopteret var 400 fot over bakken. Men så langt vet ikke NTSB hvorfor de to hadde oppgitt ulike opplysninger, uttaler Homendy.

Tidligere har en intern foreløpig rapport fra det amerikanske luftfartstilsynet FAA vist at flytårnet ikke var bemannet som normalt på tidspunktet for ulykken. Ifølge New York Times har kontrolltårnet vært underbemannet i flere år.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS