Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
08:11:12

Nyhetsstudio

SisteMest lest
22. jan. 2025, 12:15 - NTB

Miljødirektøren slår alarm: – Klimaomstillingen må ikke havne i bakleksa

Det settes stadig nye rekorder innen ekstremvær. Nå maner Miljødirektoratet til styrket klimapolitikk og flere klimatiltak for å sikre grønn omstilling i Norge.

– 2024 var det varmeste året noensinne, og vi trenger å øke tempoet på omstillingen til lavutslippssamfunnet. Det er urolige tider i verden og mange utfordringer å ta fatt i, men viktigere enn noen gang at ikke klimaomstillingen havner i bakleksa, sier miljødirektør Ellen Hambro.

Onsdag la Miljødirektoratet fram nye tiltak for klima- og miljøministeren for hvordan Norge kan redusere sine utslipp med bakgrunn i den nyeste informasjonen som er tilgjengelig.

Når ikke målene

Tiltakene innebærer alt fra karbonfangst og -lagring i industrien til hvordan du som privatperson kan kaste mindre mat.

I tillegg har direktoratet sett på virkemidler for å få på plass enkelte tiltak, blant annet ved å se på avgifter, krav og subsidier eller EU-reguleringer.

Dette er den tredje rapporten i en serie med årlige oppdateringer fra Miljødirektoratet. Årets rapport gjør et dypdykk i sammenhengen mellom norske klimatiltak og klimasamarbeidet med EU.

Den viser imidlertid at dersom alle tiltakene Miljødirektoratet har utredet, blir gjennomført, kommer Norge fremdeles til å ha altfor store utslipp i 2030.

– Regjeringen bryr seg ikke

Utslippskuttene går for treigt, mener Arild Hermstad, leder i Miljøpartiet De Grønne. Han er ikke imponert over regjeringens innsats på klimafeltet.

– I 2023, da Andreas Bjelland Eriksen tiltrådte som klima- og miljøminister, lå Norge an til å nå klimamålet på 55 prosent kutt innen 2030. I dag viser Miljødirektoratet at Norge maksimalt kan kutte utslippene med 40 prosent innen 2030, sier han og legger til:

– Dette er et håndfast og krystallklart bevis på at regjeringen ikke bryr seg.

– Viktig rapport

Norge skal nå klimamålene, slår klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) fast.

– Rapporten viser at karbonfangst og -lagring er ett av de viktigste tiltakene vi kan gjøre for å kutte utslipp. Mange bedrifter ønsker å realisere slike prosjekter, sier han.

Han mener rapporten fra Miljødirektoratet gir viktig grunnlag for hvordan regjeringen kan kutte utslipp i hele landet og samtidig skape nye muligheter for næringslivet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Glasopor
Her må selv kutunnelen bygges med lette masser
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS