Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
01:53:32

Nyhetsstudio

SisteMest lest
07. nov. 2024, 10:30 - NTB

SV vil redde kollektivtransporten – foreslår nesten 1 milliard mer i alternativt budsjett

SV vil styrke kollektivtransporten med 919 millioner kroner og redde den fra planlagte kutt i hele landet. Det kommer fram i det alternative budsjettet.

Regjeringens budsjettpartner SV legger fram sitt alternative budsjett for Stortinget torsdag.

– Skal flere ta kollektivtransport, må kollektivtilbudet bli bedre og billigere. Nå risikerer vi at det blir dårligere og dyrere, sier Balder Alvær Olafsen, gruppeleder for SV i Akershus, til NTB.

KS har advart om at det er behov for mer enn 400 millioner kroner i kollektivtransporten i 2024 for å dekke inn merforbruk og unngå rutekutt i 2025. Olafsen omtaler det som urovekkende.

Derfor foreslår SV å bruke 919 millioner kroner for ikke bare å redde kollektivtransporten fra tap, men styrke den.

SV vil fordele midlene slik:

* 200 millioner kroner går til bedre og billigere kollektivtransport, samt gang- og sykkelvei, gjennom å øke belønningsmidlene.

* Videre vil de bruke 500 millioner til å bedre kollektivtrafikken i fylkene gjennom kommunerammen.

* Til slutt vil de bruke 219 millioner til å øke statens bidrag til store kollektivprosjekt til 75 prosent. I fjor fikk SV økt denne prosenten til 70 prosent i revidert nasjonalbudsjett.

– Vi kan ikke be folk la bilen stå om bussen ikke går dit du skal, når du skal. Du trenger ikke å prate med mange som reiser kollektivt, for å skjønne at tilbudet må bli bedre, sier Olafsen.

Det framgår ikke hvordan SV vil dekke inn beløpet og hvilke poster det eventuelt skal kuttes i.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS