EU går videre med planer om straffetoll på kinesiske elbiler
EU viderefører planene om straffetoll på elbiler fra Kina på opptil 36 prosent. Men tollen kuttes kraftig for kinesiskproduserte Tesla'er.
Planene om straffetoll er en del av en pågående etterforskning av Kinas påståtte statssubsidiering av kinesiske elbilprodusenter.
Samtidig er tollsatsene blitt ørlite nedjustert fra 4. juli, da EU for første gang innførte straffetollen.
Selskapet BYD får en straffetoll på 17 prosent mot 17,4 prosent i juli, Volvo-eier Geely 19,3 prosent (19,9), mens statseide SAIC får en ekstra toll på 36,3 prosent (37,6).
Redusert for Tesla
Straffetollen på Tesla er derimot redusert med over 10 prosentpoeng fra 20,8 prosent i juli til 9 prosent.
Straffetollen kommer på toppen av den vanlige tollsatsen på 10 prosent.
Andre kinesiske bilprodusenter som har samarbeidet med EU-kommisjonen, får en straffetoll på 21,3 prosent, mens de som ikke har samarbeidet, må tåle en tollsats på 36,3 prosent.
En endelig beslutning om straffetoll skal innføres eller ei, skal tas i oktober. Den må også godkjennes av EUs medlemsland. Blir det et ja, blir tollen innført for en periode på fem år.
Åpne for forslag
Selskapene får nå ti dager på seg med å komme med tilsvar.
– Vi er åpne for forslag fra Kina som vil løse problemet, sier en talsmann for EU-kommisjonen ifølge nyhetsbyrået AFP.
Kommisjonen sier samtidig at de har gått bort fra planene om at straffetollen skal ha tilbakevirkende kraft. Det betyr at EU ikke vil kreve inn straffetollen som ble innført i juli.
Det var i oktober i fjor at EU kunngjorde planene om å granske det de mener er ulovlig statssubsidiering av Kinas elbilindustri. Kommisjonen mener at subsidiene kan skade bilprodusenter i EU og true europeiske arbeidsplasser.