Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
14:23:45

Nyhetsstudio

SisteMest lest
08. aug. 2024, 17:28 - NTB

160 togpassasjerer satt fast i Lieråstunnelen

Et tog med 160 passasjerer om bord sto torsdag fast i Lieråstunnelen mellom Asker og Drammen i over halvannen time.

– Vi har et tog stående i Lieråstunnelen. Det er en teknisk feil på toget og vi tror per nå at vi klare å få toget i gang igjen. Toget er på vei til Drammen og har endestasjon der. Det er 160 passasjerer om bord, sa pressevakt Siv Egger Westin i Vy til NTB ved 17.40-tiden.

Toget som sperret sporet fører til forsinkelser og innstillinger mellom Drammen og Asker.

Fikk beskjed om å gå til et annet tog

Tidligere NTB-journalist Gunnhild Hokholt Bjerve var på toget som sto fast i tunnelen. Hun forteller at toget stoppet i tunnelen litt over klokken 17, og tror at toget ble stående omtrent midt i den rundt ti kilometer lange tunnelen.

– De har forsøkt å restarte togsettet uten at det har gjort noe forskjell. Vi fikk en beskjed at lokomotivføreren har klart å lokalisere problemet og jobber med å løse det, sa Bjerve i 17.45-tiden.

Rundt tre kvarter senere fikk passasjerene skulle flyttes over i et annet tog, men så fikk togpersonalet toget i gang igjen og passasjerene ble værende om bord. Litt før klokken 19 var toget ute av tunnelen og kom til Drammen kort tid senere.

Teknisk feil

– Det var en teknisk feil på togsettet, men det var en feil som lot seg løse av personellet om bord. Det togsettet skal ikke kjøre noe mer i dag og vil bli sjekket, sier Westin i Vy.

Det var også sent torsdag ettermiddag feil på det ene av to spor i Romeriksporten. Bane Nor meldte om feilen klokken 17.21, men klokken 18.11 skriver de at feilen er rettet. Reisende må fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger.

Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2025 Teknisk Ukeblad Media AS