Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
20:36:14

Nyhetsstudio

SisteMest lest
16:00 - NTB, Redaksjonen

Stor trafikk gjennom Hormuzstredet

Tankskip og handelsskip ligger fortsatt tett i Persiabukta, selv om trafikken har tatt seg betydelig opp siden helgen. Bilder er tatt 16. juni. Foto: AP/NTB

Minst 37 handelsskip passerte Hormuzstredet mandag, det høyeste antallet siden starten på USAs og Israels krig mot Iran i slutten av februar, melder det maritime overvåkingsselskapet Kpler.

AXSMarine, et annet sporingsselskap som følger bevegelsene til kommersielle skip, melder om 42 passeringer mandag.

Ifølge Kpler var fem tomme LNG-tankskip blant dem som krysset stredet.

– Dette kan være et av de klareste signaler så langt om at en normalisering av trafikken kan være underveis, sier Mihail Todorov fra AXSMarine.

Mandagens passeringer utgjorde om lag en tredel av normal trafikk gjennom stredet. Den samlede trafikken, inkludert handelsskip, frakt av kunstgjødsel, flytende gass og olje, har tatt seg noe opp siden USA og Iran ble enige om en avtale i forrige uke.

Odfjell-tanker fri

Blant skipene som passerte tirsdag, var Odfjell-tankeren Bow Saga som kom seg ut av Persiabukta etter 115 dager.

– Vi er veldig lettet over at vårt mannskap nå har kommet seg vel gjennom, skriver administrerende direktør Harald Fotland i rederiet Odfjell i en epost til Bergens Tidende. Tankeren har ligget innestengt siden krigsutbruddet 28. februar.

Om bord på skipet er et mannskap på 25. Det har vært gjort mannskapsbytte underveis, men ni av dem om bord har vært på skipet helt siden slutten av februar. Søsterskipet til Bow Saga, Bow Summer, kom seg ut natt til 1. mars i år, mens rakettene haglet i området. De opplevde jamming under ferden.

Før inngåelsen av avtalen mellom USA og Iran 14. juni gikk færre enn ti handelsskip daglig gjennom stredet. Det ble effektivt stengt av regimet i Teheran 1. mars som svar på amerikanske og israelske angrep.

Framtidig kontroll

Selskaper som drifter LNG-tankere, har vært svært tilbakeholdne med å sende skip gjennom stredet så lenge spenningsnivået har vært høyt og faren for beskyting overhengende.

Kontrollen med trafikken i stredet er et av stridsspørsmålene om arbeidsgrupper fra USA og Iran skal forsøke å finne ut av i løpet av 60 dager.

Statlige iranske medier meldte tirsdag at Irans forhandlingsleder Mohammad Bagher Ghalibaf gjorde det klart under møtet i Sveits i helgen at forholdene i Hormuz aldri vil bli som de var før krigshandlingene.

Han skal ha sagt at trafikken i framtiden vil bli administrert av Iran i henhold til reglene i folkeretten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS