Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
11:04:04

Nyhetsstudio

SisteMest lest
03. feb. 2026, 08:59 - Redaksjonen

Ørsted selger seg ut av landvind i Europa

Ørsted har inngått avtale om å selge hele sin europeiske onshore-virksomhet til Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) for 10,7 milliarder danske kroner, ifølge Ritzau.

Salget omfatter vindkraft på land, solcelleanlegg og batterilagre i blant annet Irland, Storbritannia, Tyskland og Spania. Salget må godkjennes av myndigheter, noe som er ventet i andre kvartal.rtal.

Avhendelsen er del av Ørsteds strategi for å skjerpe fokuset på utbygging og drift av havvind.

Samlet har selskapet i 2025 og 2026 solgt eiendeler for 46 milliarder kroner. Det skal styrke kapitalgrunnlaget for nye havvindprosjekter.

Ørsted beholder fortsatt landbaserte anlegg i USA, men vil ha strategisk hovedfokus på Europa. Selskapet venter en rekke nye utlysninger av europeiske havvindprosjekter de kommende årene.

Skiftet skjer etter betydelige forsinkelser og milliardtap i USA, blant annet knyttet til politisk motstand og manglende muligheter for planlagte delsalg av prosjekter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
IFE
Derfor krever plugging av oljebrønner strålevernkompetanse
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS