Video: Arash A. Nejad

Jernbanebrua over Tangenvika blir Norges lengste.
Den utnytter stålet i konstruksjonen på en spesiell måte.
Samferdsel

Et maritimt prosjekt midt i landet

På ett vis hadde det nok vært enklere å bygge 1026 meter med dobbeltsporbru i saltvann.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
25. okt. 2025 - 05:00 | Endret 27. okt. 2025 - 13:45

Tangenvika: Den lange jernbanebrua som nå reiser seg ved Norges største innsjø står på store og innfløkte pelekonstruksjoner.

Men mest kritisk for gjennomføringen er kanskje logistikken.

Bare plassen som trengs for å lagre og sveise sammen 6500 tonn med stålrør, for eksempel. De tykkeste rørene hadde en diameter på drøye 1,4 meter.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn