Foto: Vejdirektoratet

Gammel og ny bru, side om side, over Storstrømmen i Danmark. Den nye brua til venstre er konstruert for høyhastighetstog.
På den lille øya Masnedø ligger produksjonshallene hvor nesten alle bruelementene og søylene i betong er produsert.
Ved seilingsløpene på hver side av brutårnet på midten er det skråstag som er med på å bære brukroppen.
I januar i år ble brua landfast. Dette bildet er fra 9. februar.
Samferdsel

Danmarks tredje største bru er snart klar for biltrafikk

Danmark er en slags øynasjon og har flere lange bruer. Snart er en ny skandinavisk ekspressforbindelse ferdig.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
23. feb. 2025 - 05:00

Mellom Rødbyhavn og Puttgarden er danskene i gang med å bygge verdens lengste senketunnel for bil og tog, 18 kilometer lang. Prosjektet har en egen tunnelfabrikk, har TU tidligere fortalt. 

Når fergefri kryssing av Femern Bælt er på plass i 2029, kan man ved å kaste et blikk på kartet, enkelt fastslå at neste store hopp over havet i retning København skjer ved stredet Storstrømmen.

Den nye Storstrømsbroen sett mot nord i desember 2024. Brua er cirka fire kilometer lang. Foto:  Vejdirektoratet
Den nye Storstrømsbroen sett mot nord i desember 2024. Brua er cirka fire kilometer lang. Foto:  Vejdirektoratet

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn