Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Nei, denne akselkoblingen er ikke ødelagt. Den er faktisk smart!

Del

– Så du har med deg en ødelagt akselkobling for å vise hva som i verste fall kan skje?

Vi er på besøk hos TOOLS' avdeling for industrielle produkter, og plukker opp en tung 120 mm akselkobling som tilsynelatende er revet i to deler. To svært symmetriske deler, viser det seg.

– Ja, det er det de aller fleste tror når de ser denne modellen, men fakta er at den skal være slik, sier Børre Jakobsen i TOOLS. Han er deres produktsjef og guru på transmisjoner, og har hatt jobbtittelen 'transmisjonær' på visittkortet en stund. Akkurat nå skal han rette opp vår misforståelse om denne akselkoblingen.

 
 

– Den er faktisk brutt i to deler med vilje, og som du ser går det skruehull nøyaktig 90 grader på tvers av bruddet. Bruddet i koblingen er godt planlagt, for ved å splitte koblingsnavet i to deler kan man montere den uten å flytte maskindeler fra hverandre, sier Jakobsen.

– Men hvorfor kan man ikke bare sage akselkoblingen i to deler og lage et rent kutt, spør vi transmisjonæren som nå har hendene fulle av ulike akselkoblinger han viser frem.

– Det handler om overflate og belastningsstyrke, enkelt og greit. Om du sager den i to, får den to glatte flater som holdes sammen med to skruer. Når du bryter den i to, får du en ujevn overflate som passer perfekt mot hverandre. Dermed flyttes belastningspunktet vekk fra skruene som holder de to halvdelene sammen, og over i selve godset i akselkoblingen.

Sparer enormt med tid

 
 

Akkurat denne kuriøse Rotex-koblingen fra KTR er den seneste utviklingen i en evolusjon av akselkoblinger, og del av en serie som har sin opprinnelse fra sekstitallet.

– De var et stort steg fremover da de kom på markedet, og forbedringene av designet har kommet jevnt og trutt siden. Nå står vi her med denne utgaven som kan deles i to, og sparer enormt med tid ved installasjon og skifte av det elastiske elementet, samtidig som «spideren», nå er enda mer slitesterkt, sier han.

Når man står foran koffert etter koffert med ulike akselkoblinger er det lett å la seg fascinere av detaljene til hver enkelt kobling. Jakobsen øser på med en enorm kompetanse han har opparbeidet fra en lang karriere. Han har vært i alle deler av delenes produksjon, fra lærling i Tyskland og England, til produktspesialist og nå produktsjef hos TOOLS. Men hans iver stikker langt dypere enn å trekke frem de nyeste produktene fra KTR.

– Trenger ikke retting eller å shimses

– Det som interesserer meg aller mest, er å drive frem norsk næringsliv, noe vi alle kan bidra til. Jeg føler vi kan gjøre vår skjerv ved å være den som står på for at produksjonen i industrien kan være mest mulig effektiv, og gi mest mulig resultat for hver krone som legges i den, sier Jakobsen.

Hva mener han egentlig med det? Kort fortalt er han på en misjon for å få norsk industri fremover. Fra mekanikerne på fabrikkgulvet, til mellomledere og helt opp i toppledelsen.

– Ta denne akselkoblingen, for eksempel. Siden den kan deles i to uten å miste noen av evnene til «vanlige» akselkoblinger, kan du installere den uten å måtte fjerne noe annet i installasjonen. Du trenger ikke å løsne på motoren, du trenger ikke å rette opp og shimse motoren på nytt. En jobb som kanskje vanligvis tar timer kan gjøres på under en time, sier Jakobsen.

Like viktig som enkel og effektiv installasjon, er det at produktene kan gå og gå i et drøss med timer uten nedetid.

– Jeg pleier ofte å sammenlikne timer i industrien med bilen din. Hvor mange timer faktisk drift har du på bilen din i året? Kanskje et noen hundre? Vi jobber med industriprodukter, som går hele tiden, hele året. Det er 8760 timer i året, og da må man beregne inn hva nedetid har å si. Kvalitet teller, og det er ikke slik at alle produkter er laget likt.

– Norsk industri må tørre å tenke nytt

KTR Rotex Akselkobling

Alle i bransjen forstår at nedetid er tapt produksjon. For noen bransjer er det snakk om millioner av kroner i timen. 

– Samtidig er det veldig mye å hente inn på å tenke nytt, å være den som tør å teste ut en ny teknologi. Og de som er flinkest til å tenke nytt, er ikke nødvendigvis de med lengst erfaring, sier Jakobsen, og viser til at det ofte er lærlingene han snakker med som ofte er mest åpne for å prøve nye løsninger.

Som et konkret eksempel på at det er mulig å kombinere stabiliteten av kjente produkter med litt eksperimentering, trekker han frem en kilereim. For det utrente øyet ser det ut som en helt vanlig drivreim, men igjen blir man lurt av utseendet.

– Denne reima, for eksempel, er annerledes enn en standard reim. Der andre reimer blir slakke med tiden og må etterstrammes, trenger du ikke etterstramming med denne. På en bil har det ikke mye å si, men på en fabrikk med kanskje hundrevis av motorer, er det mye arbeidstid å slippe i vedlikeholdet.

God planlegging gir god effektivitet

 
 

Med disse konkrete eksemplene; en akselkobling som kan monteres på minutter og en drivreim som ikke må etterstrammes, illustrerer Jakobsen sitt hovedpoeng.

– Vi må bli mer effektive her til lands, om vi skal være konkurransedyktige er det vårt eneste alternativ for at industrien skal overleve.  Derfor er prøver jeg hele tiden å drive frem en tankegang som er helhetlig.

Når vi stadig presser på for å få billigere produkter – blir de gjerne det- men samtidig får man dårligere egenskaper med høyere energibruk, økt vedlikeholdsbehov og kortere levetid.

Han legger et par hender på en elektromotor i demonstrasjonsrommet, og viser hvordan detaljer i materialvalg i motorens skrog raskt kan bety forskjellen på lang eller kort levetid for lageret.

– Små motorer har blitt så rimelige at de er blitt bruk og kast. Med også lagerskjoldene i aluminium, som mange produsenter benytter, kan du ikke skifte lager uten å få dårlig lagerlevetid. I tillegg har de ofte langt høyere effekttap enn dyrere motorer, forklarer han.

– Det er klart at utrolig mye effektivitet kan hentes inn i bransjen, og nøkkelen er godt planlagt nytenkning. Allerede i dag går det an å ta ett lite steg fremover, kanskje prøve en liten endring på veien til å tenke nytt. For eksempel ved å kjøpe en akselkobling fra oss og teste den ut, sier Jakobsen med et smil.