×
Annonse fra Delta V for

Digitalisering av vareleveransene er en viktig brikke i veien mot en mer effektiv og bærekraftig byggebransje

Bjørn Heggen  i GLAVA (t.v) og Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri er enig i at digitalisering av vareleveransene gir store gevinster for byggebransjen.
Bjørn Heggen i GLAVA (t.v) og Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri er enig i at digitalisering av vareleveransene gir store gevinster for byggebransjen. (Delta V)
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.

Mindre avfall og lavere CO2-utslipp er et viktig mål for byggebransjen. For å nå målene må hver eneste stein snus for å identifisere forbedringspotensiale i alle deler av verdikjeden. Digitalisering er en av mange brikker i dette puslespillet, og gevinsten er også økt effektivitet i alle ledd. En av aktørene som er langt framme på det digitale, er Gausdal Landhandleri.

— Vi liker å ha få og gode samarbeidspartnere, og ikke spre kjøpene våre på veldig mange, sier Ronny Bakken om at GLAVA har samlet Glava Isolasjon, Gyproc og Weber i samme organisasjon. Foto: Delta V

Ved byggevarehuset deres på Jessheim treffer vi Proff og Innkjøpssjef i Gausdal Landhandleri, Ronny Bakken, i samtale med Bjørn Heggen i GLAVA. Han er salgssjef Norge, og har ansvar for både Glava Isolasjon og gips fra Gyproc.

– Denne digitaliseringen av vareleveransene handler om effektivisering i alle ledd, om å kunne gjøre ting heldigitalt i stedet for å bare bestille digitalt mot en bekreftelse manuelt, på formater som ikke er plugget inn i systemet, sier Bakken.

Liten detalj med store ringvirkninger

Det Bakken snakker om dreier seg om en digital ordreflyt, hvor ordrebekreftelsen kommer i et digitalt format, tilbake og inn i det samme systemet. Det kan virke som en liten detalj, men det har stor implikasjon for byggevarehandelen. Riktig vare og riktig mengde ankommer byggeplassen til rett tid, og det blir mindre feil. Det har stor betydning for framdrift, avfallsmengde og transportbelastning.

Denne digitaliseringen vil GLAVA, med merkevarene Glava Isolasjon, Gyproc og Weber, være med på:

– Dette handler mye om sporbarhet på produkter, og her har Gausdal Landhandleri lagt ned et betydelig stykke arbeid, og vi så at vi også kunne ha stor nytte av det, sier Heggen i GLAVA.

Mindre feil og bedre effektivitet

På telefon fra Gyproc-fabrikken i Fredrikstad, hvor det produseres gipsplateprodukter, forklarer Supply Chain Manager, Espen Grindahl, hva denne digitale flyten betyr for dem:

– Nå har vi trucker som er utstyrt med touch-skjerm og lesere som hjelper truckføreren å plukke riktig mengde og riktig type vare opp mot ordren som ligger i systemet. Når Gausdal Landhandleri kommer for å hente varene, går dette med dokumenter helt automatisk, og sjåføren deres slipper å bruke tid på papirarbeid. Det betyr at det blir færre feil, og at vi blir mye raskere til å laste, sier han.

Ronny Bakken og Bjørn Heggen er enige i at gipsen fra Gyproc hører godt sammen med Glava Isolasjon — begge deler brukes i den samme veggen. Foto: Delta V

Siden det er en heldigital strøm av informasjon om hvor varene befinner seg, vil avvik oppdages automatisk, slik at Gausdal Landhandleri har mulighet til å varsle sin kunde ute på byggeplassen på et tidligere tidspunkt.

– Byggmester og entreprenør får bedre kvalitet på leveransene. De vet at leveringene vil være komplette, og de vet at de har en større trygghet for avvik. Hvis det er avvik, plukker systemet det opp slik at de kan planlegge bedre. Det betyr bedre framdrift og effektivitet på byggeplassen. De bruker vesentlig mindre ressurser på bestilling og forberedelser, siden alt ligger i en heldigital plan, forklarer Bakken.

Enklere dokumentasjon og mindre avfall

Dessuten får entreprenørene mindre arbeid med å framskaffe dokumentasjon.

– Det er helt essensielt at det er samme vare som er brukt i bygget og beskrevet i dokumentasjonen når bygget skal overleveres og settes i drift, og dette systemet sørger for at eksakt dokumentasjon av varer og varedata følger den elektroniske strømmen hele tiden, fra produsent via oss og ut på byggeplassen, sier Bakken.

Rett byggevare, riktig mengde og riktig størrelse har ikke bare betydning for framdrift og effektivitet på byggeplassen, men også for avfallsmengden. 

– Vi har skarpt fokus i GLAVA på sporbarhet i dette med produkt og avfall. Det er en viktig ting som vi skal jobbe sammen med bransjen om å forbedre oss på. Det med å få tilpasset produkter til byggeprosjektene kan gi en kjempefordel rundt bærekraft, for eksempel ved å tilby tilpassede lengder på gipsen så det blir mindre kapp, legger Heggen til.

– Ja, og da er du over på den digitale modellen. Vi har utviklet et system sammen med Holte der du prosjekterer, bestiller, får ordrebekreftelse og faktura digitalt i ett og samme system. Da kan du også dokumentere hva som genereres av avfall og hva som blir til overs og kan leveres til gjenbruk. Leverer du til gjenbruk, kan du trekke fra det i miljøregnskapet på bygget, sier Bakken.

Ett kompetansemiljø

Det at GLAVA-familien nå består av både Glava Isolasjon, Gyproc og Weber, betyr at Gausdal Landhandleri har ett kompetansemiljø å forholde seg til for alt som har å gjøre med isolasjon, gips, mur- og betongprodukter. Det har betydning for både Gausdal Landhandleri selv, og for deres kunder.

Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri og Bjørn Heggen i GLAVA diskuterer ferdigbetong fra Weber. Foto: Delta V

– Glava Isolasjon og Gyproc hører jo veldig sammen, det er veldig mye av det i de samme prosjektene. Den samhandlingen der har vi fått mye ut av ved at vi kan sette oss ned sammen med GLAVA og se på totaliteten i et prosjekt. Her har vi allerede kommet godt i gang med Glava Isolasjon og Gyproc, og har store forhåpninger om å få til det samme med Weber etter hvert, sier Bakken.

– For oss er det viktig å ivareta rollen som spesialister innen Glava Isolasjon, Gyproc gips og Weber murprodukter, understreker Heggen.

Kontakten med, og nærheten til, kundene ute på byggeplassen er viktig for GLAVA, og en av grunnene til at GLAVA som merkevare står så sterkt i Norge.

– GLAVA som merkevare er bygd opp gjennom mange, mange år. Det er mye på grunn av folkene våre og tilstedeværelsen ute i markedet vi står så sterkt. Vi har folk og distriktssjefer ute i hvert eneste distrikt, og har en veldig nærhet til kundene våre rundt om i Norge, enten det er på byggeplass eller på byggmesser. Det at vi har samlet de tre merkevarene i GLAVA, betyr at vi nå får en bredere kompetanse på flere produktområder, og det kommer kundene til gode, sier Heggen.

Han legger til at posisjonen til GLAVA gjør at gips og sementprodukter kan få mer oppmerksomhet:

– At vi kan selge oss opp på riktige produkter for hver enkelt konstruksjon, er en stor del av å bli mer bærekraftig. I stedet for at det benyttes standard gipsplater, kan vi hjelpe med å velge mer robuste produkter der det trengs, slik at det holder mye lenger, sier han.

– Vi har bedre mulighet til å påvirke sammen, til å gå i samme retning. På den ene siden kan vi hjelpe både arkitekt og entreprenør til å bedre forstå egenskapene til platene og dermed velge rett produkt. Et annet forhold er at vi er en stor enhet og en stor transportkjøper, som dermed har mulighet til å påvirke bransjen til å gå i den retningen at de blir mer miljøbevisste. Vi har for eksempel begynt å bruke mer båt fra Fredrikstad og langs hele kysten, slik at det blir større og færre leveranser, avslutter Grindahl fra Gyproc, om betydningen av å være del av GLAVA-familien.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)