×
Annonse fra Delta V for
ANNONSE: Står du ved pulten på jobb? Her er 4 ting du bør huske på.

Står du ved pulten på jobb? Her er 4 ting du bør huske på.


  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.
Geir hos AJ Produkter.
Geir hos AJ Produkter.
Foto: 

Stående arbeid skal i utgangspunktet ha større helsegevinst enn stillesittende arbeid. Derfor har mange som jobber på kontor blitt oppmuntret til å stå mer i løpet av arbeidsdagen, ofte via tilgjengelige hev og senk pulter

Men selv om flere og flere av oss tilbringer hverdagen i en litt for komfortabel kontorstol, er det en stor andel av yrkesgrupper som fortsatt krever stående arbeid. 

Faktisk er det hele 26 prosent av yrkesaktive som jobber stående tre fjerdedeler av arbeidsdagen. (NOA, 2016)

– Mange kontakter oss fordi ansatte klager over vondt i ryggen eller bena. Da finner vi sammen ut hva som kan være gode hjelpemidler for å minske belastningen. Ofte kan dette være så enkelt som en avlastningsmatte, sier Geir Laget, Salgsleder hos AJ Produkter. 

– Det er ofte lite regulert, og såvidt jeg vet ingen krav til industrien å sette inn slike ting, men heller HMS tiltak, eller fra en verneleder. Det burde egentlig være regulert, når små tiltak potensielt kan utgjøre så store forskjeller på sikt, både for ansatte og økonomisk for bedriften, sier han. 

Disse fire tingene bør du huske på dersom du står på jobb:

1. For høyt bord

 

Man vil gjerne at kroppen skal stå rettest mulig, med best holdning. Som en generell huskeregel skal armene være i en god vinkel, og albuen bøyd i en 90 graders vinkel. Med armene for høyt oppe over lengre tid kan dette gi smerter i nakke og skuldre. 

– Ved for høyt bord ser vi også at det er lettere for ansatte å "henge" over disken og flytte belastningene over for å gi beina en pause, sier Geir. 

2. All vekten på en side

 

Dersom man begynner å bli sliten i beina er det fort gjort å hvile all vekten over på venstre eller høyre side. 

– Dette er en av stillingene vi ser mest av. Mange opplever at å bytte på belastning er en lettelse der og da, men på sikt sliter dette veldig på leddene i hofta, forteller Geir. 

3. For lavt arbeidsbord

 

Det er potensielt skadelig med både for høyt og lavt arbeidsbord. Et lavt bord, og en fremoverlent stilling kan være veldig belastende på korsryggen. 

– Den tyngste delen av kroppen vår er øverst, så om tyngden er lent fremover vil korsryggen jobbe ekstra hardt for å holde kroppen oppe, sier Geir.

Derfor er det viktig å tilpasse arbeidsbordet til riktig høyde. 

4. Feil vinkel

 

Mange som jobber oppreist vinkler ikke kroppen riktig etter arbeidsoppgaven de skal utføre. Om du løfter feil mange nok ganger kan de gi stor belastning på ryggen på sikt. 

– Det er viktig å snu hele kroppen, og ikke bare øverste del. Da er ryggen spesielt utsatt for belastningsskader, sier Geir. 

 

 – Mange gjør seg selv en bjørnetjeneste

I en rapport fra Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø, oppga 29 prosent av alle yrkesaktive at de opplevde smerter i beina, som da innebærer hofter, ben, knær eller føtter. Dette er nesten 800 000 mennesker, hvorav 1 av 3 av disse oppga at smertene skyldes helt, eller delvis nåværende jobb. 

Geir påpeker at det ikke finnes en mirakelkur, men at feilen mange gjør er å stå feil. 

– Mange gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å stå feil for å minske belastning der og da. Men på sikt kan dette gi belastningsskader, sier han. 

Enten jobben din krever mye stående arbeid, eller du blir oppmuntret til å stå mer i en stillesittende hverdag - så er det i hvert fall viktig å stå riktig. 

 

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)