Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

– Noen få prosent bedre virkningsgrad i remdriften vil gi en enorm energibesparelse i industrien

I den nye TOOLS-butikken i Drammen møtte vi Børre Jakobsen, landets fremste ekspert på remmer. Riktig remkvalitet er gunstig for både driftsøkonomi og miljøet, kan han fortelle.
I den nye TOOLS-butikken i Drammen møtte vi Børre Jakobsen, landets fremste ekspert på remmer. Riktig remkvalitet er gunstig for både driftsøkonomi og miljøet, kan han fortelle. TUM Studio
Del

Små detaljer kan ha stor betydning i industrien som overalt ellers. Noen ganger kan slike detaljer gjøre produksjonsbesparelser og grønt skifte til to sider av samme sak.

Børre Jacobsen i TOOLS er landets fremste ekspert på remmer og remdrifter. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Børre Jacobsen i TOOLS er landets fremste ekspert på remmer og remdrifter. Foto:  TUM Studio

Akkurat det er Børre Jakobsen i TOOLS opptatt av. Mannen, som har som har «transmisjonær» påtrykt visittkortet, er Norges fremste ekspert på remmer og remdrifter. Vi møter han i den nye TOOLS-butikken ved Brakerøya i Drammen.

– Det er for lite fokus på dette i norsk industri. Dette med remmer burde egentlig ha vært forelest om for ingeniørene når de utdannes, sier han.

– Før i tiden ble den samme remma brukt til vifterem i en bil, til drivrem i industri og til kjølekompressor i frysedisk eller kjølebil. I dag er det spesialkvaliteter med forskjellige egenskaper som egner seg mer for forskjellige typer bruksområder.

Få med deg alle nyhetene fra TOOLS »

Det å bruke riktig type rem er derfor en av Jakobsen hjertesaker, ikke minst fordi den rette remma kan ha så stor positiv effekt på både driftsøkonomi og bærekraft.

Enorm energibesparelse for industrien

 – En stor andel av elektromotorer i industrien er koblet til en eller annen form for removerføring. Når vi vet at elektromotorer står for 65 prosent av alt strømforbruk i industrien, vil selv en liten prosent bedret virkningsgrad på remdriftene innebære en enorm energibesparelse totalt. Av erfaring med tester som er gjort hos våre kunder vet vi at det er mulig å spare 3-5% og ofte mye mer, sier Jakobsen.

Remdriftenes virkningsgrad er avhengig av ting som oppretting og oppstramming, men også hvilken rem som benyttes. 

Jakobsen finner fram to tilsynelatende like remmer fra hyllene. Begge er kileremmer med omlagsduk, men har forskjellig gummiblanding. Den ene er mye mykere enn den andre.

En kilerem som bøyer seg lettere, utvikler mindre varme, senker strømforbruket og øker levetiden på utstyret. <i>Foto:  TUM Studio</i>
En kilerem som bøyer seg lettere, utvikler mindre varme, senker strømforbruket og øker levetiden på utstyret. Foto:  TUM Studio

– Optibelt har jobbet mye med å utvikle remmer som bøyer seg lettere. Det gjør at vi kan stramme mindre for å overføre den samme energien. Jo mindre vi strammer, dess mindre varme blir det, og varme er jo bortkastet energi.

Mindre stramming er gunstig for hele remdriften. Elektromotoren bruker mindre strøm, og det blir mindre lagerbelastning og dermed økt levetid på lagringene.

– Halvert lagerbelastning gir åtte ganger økt lagerlevetid, sierJakobsen.

Jakobsen klare budskap er derfor at riktig rem har betydelig positiv effekt på driftsøkonomien. Energiforbruket og behov for service og vedlikehold går ned, og levetiden på både rem og lagringer går opp. Men Jakobsen er også opptatt av at rett rem er et viktig ledd i å bli mer bærekraftig.

Avansert produksjonsteknikk 

Remmer er vulkanisert gummi, og representerer et miljø- og avfallsproblem på lik linje med bildekk. Derfor er økt levetid og mindre forbruk av remmer i seg selv med på å redusere avfallet, og energien som trengs for å håndtere dette avfallet.

Utstyr og hjelpemidler for oppretting og stramming »

– De fleste remmer lages ved å vulkanisere et bånd, så skjærer man remmer av dette. I tillegg til å skjære en profil, slipes de kanskje. Dette skaper mye avfall i produksjonen. Men Optibelt har remmer som produseres på en helt annen måte, ved at det ekstruderes uvulkanisert gummi i en profil. Da blir det mye mindre avfall, samtidig som denne produksjonsmåten er langt mindre energikrevende, forklarer Jakobsen.

Ser du forskjellen? Optibelt Super XE-Power Pro har en gummiblanding som gjør den egnet bruk både der det er varmt og der det er kaldt, forklarer Jakobsen. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Ser du forskjellen? Optibelt Super XE-Power Pro har en gummiblanding som gjør den egnet bruk både der det er varmt og der det er kaldt, forklarer Jakobsen. Foto:  TUM Studio

Denne fordelen gjelder imidlertid ikke for tannede kileremmer, som fremdeles må vulkaniseres, skjæres og slipes, slik at det blir mer avfall og strømforbruk i produksjonen. Men disse remmene har andre fordeler når de er i drift:

– Rem med tanning vil bøye og strekke seg lettere enn remmer med omlagsduk. Fortannede remmer vil derfor generelt sett ha lavere strømforbruk og lagerbelastning, og dessuten skaper de sin egen kjøling ved at det blir turbulent luft rundt remma. Omlagsduk vil slik sett bli varmere, sier Jakobsen.

Han tar fram to ulike tannede kileremmer fra hylla og forklarer forskjellen.

– Gummien som benyttes i denne Super XE Power Pro-remma er EPDM i stedet for chloropren. Det gir bedre temperaturbestandighet mot både kulde og varme. Dette betyr bedre funksjon og lenger levetid, enten det er snakk om fryserom eller ute vinterstid, eller det er vifter over smelteovner i prosessindustrien.

Behov for mer kunnskap – TOOLS kan hjelpe

Jakobsen, som bruker mye av sin tid til opplæring både i TOOLS-systemet og for kunder, mener det er for lite fokus på remmer i norsk industri.

– Egentlig burde det ha vært forelest om dette for ingeniørene når de utdannes, men det eksisterer ikke såvidt jeg vet. Remmer betraktes i stor grad som forbruksmateriell, uten at det tenkes noe særlig over remmens betydning for driftsøkonomien og bedriftens miljøavtrykk, sier han.

Fem ting å tenke på når du skal montere remmer.

– En Optibelt Super XE Power Pro er kanskje to til tre ganger så dyr som de aller, aller billigste kvalitetene, men du kan ta inn kostnaden av remma i løpet av bare noen få måneder i form av redusert strømforbruk. Ikke bare merprisen, men hele remmen.

I tillegg kommer driftsfordelene av mindre belastning på lagringene og færre produksjonsstopp i forbindelse med vedlikehold, og miljøfordelene av at remmene lever lenger og dermed skaper mindre avfall.

– Ofte koster bærekraft masse penger, men her sparer bærekraft deg for penger, sier han begeistret.

Jakobsen har forståelse for at det kan være vanskelig å velge den riktige remma til hver enkelt remdrift, siden valget har så mange forskjellige implikasjoner.

– Det er derfor vi er her. Vi i TOOLS hjelper kunder med disse valgene hver eneste dag, og vi vet hva de som fokuserer på riktig remkvalitet oppnår med det, avslutter han.