I løpet av sommeren skal hundre andregenerajons C30 electric ferdigstilles og sendes ut på treårs leasingkontrakter. Ti av elbilene kommer til Norge. (Bilde: Roger Lundsten/BLR)
TU kjørte tjue mil i en C30 electric gen II sammen med Niclas Rosengren. Han leder i dag Volvos arbeid med elektriske drivlinjer og er en av mange ingeniører som gikk fra Saab til Volvo i 2011. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Volvo kan ikke få understreket nok ganger at de også på elbiler setter sikkerheten øverst. (Bilde: Volvo)
Volvo C30 electric kan lade enten med den rød industripluggen, blå mennekespluggen eller svarte schukopluggen. (Bilde: Lars Ardarve)
I løpet av sommeren skal hundre andregenerajons C30 electric ferdigstilles og sendes ut på treårs leasingkontrakter. Ti av elbilene kommer til Norge. (Bilde: Roger Lundsten/BLR)

VOLVO C30 ELECTRIC

Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen

Volvo har laget en strålende elbil. Men er skeptisk til markedet.

Volvo C30 electric (gen II)

Tredørs kombi med fire seter

Effekt: 89 kW

Dreiemoment: 250 Nm

Akselerasjon 0-70 km/t: 5,9 s

Akselerasjon 0-100 km/t: 10,7 s

Topphastighet: 125 km/t

Vekt: 1 725 kg

Batteri: Enerdel litiumione 24 kWh (22,7 kWh tilgjengelig)

Batterivekt: 330 kg

Rekkevidde: 163 km NEDC

Virkelig rekkevidde: 120-150 km

Energibruk: 17,5 kWh/100 km

Varme: Bensin- eller etanolbrenner med 12 l tank

Her til lands topper Nissan Leaf salgslistene og det er elektrisk kolonnekjøring i kollektivfeltene enkelte steder.

Det er imidlertid ikke representativt for hvordan bilmarkedet ser ut globalt.

Volvo/Siemens

Det vet Volvo, som de siste årene har jobbet helhjertet med elektrifisering, men som fortsatt kvier seg mot å satse alt på å lansere en elbil.

Derfor kommer selskapet nå i stedet med en ny småserie-demonstrasjonsbil i stedet for å starte serieproduksjon.

Elbilen er andre generasjon C30 electric og er utviklet etter samarbeidet som Volvo og Siemens startet opp i august 2011.

Et godt partnerskap for begge, der Siemens har vært ute av automotiveindustrien en lengre periode, og Volvo får tilgang til tyskernes kompetanse på kraftelektronikk.

Nye C30 electric skiller seg fra forgjengeren fra 2010 blant annet med kraftigere elmotor og ombordlader. Batteriet er imidlertid det samme.

Les også: – Elbilen kan ikke dekke alle behov

12-15 mil

– Selv om det er en elbil, er den akkurat som andre volvoer når det gjelder sikkerhet og komfort. Det eneste kompromisset vi har gjort, er på rekkevidde, sier Niclas Rosengren, som er sjef for elektriske drivlinjer i Volvo.

Etter å ha tilbrakt nærmere 200 kilometer i en C30 på småveiene rundt Göteborg, er det lett å si seg enig.

Volvo-ingeniørene har klart å fordele vekten godt slik at de over 300 kiloene i batterivekt langt fra ødelegger kjøreopplevelsen. Bilen krenger lite, er stillegående og direkte i styringa.

Med litt uøkonomisk kjøring – de første prototypene er satt opp med svært moderat bremseregenerering – er forbruket fort nærmere 2 kWh på mila.

Ergo blir rekkevidden på én lading ikke mer enn cirka tolv mil. Volvo oppgir selv 120-150 km rekkevidde, selv om NEDC-tallet er 163 km.

TU kjørte tjue mil i en C30 electric gen II sammen med Niclas Rosengren. Han leder i dag Volvos arbeid med elektriske drivlinjer og er en av mange ingeniører som gikk fra Saab til Volvo i 2011.
TU kjørte tjue mil i en C30 electric gen II sammen med Niclas Rosengren. Han leder i dag Volvos arbeid med elektriske drivlinjer og er en av mange ingeniører som gikk fra Saab til Volvo i 2011. Per Erlien Dalløkken

For lite marked

Mens selv om elbilen ikke står noe tilbake fra det som finnes på markedet i dag, skal elbilen kun produseres i hundre eksemplarer. Andre generasjon regnes som en demonstrasjonsflåte, slik også første generasjon var.

Slik svenskene legger fram strategien, tør de ennå ikke ta sjansen på å starte serieproduksjon av en elbil. De anser markedet som fortsatt for lite, og har ikke råd til å feile.

Eksempelvis er elbiler fortsatt en sjeldenhet i Sverige, og er dessuten et produkt det ikke er en skrikende etterspørsel etter.

I nordisk sammenheng er Volvo en stor industribedrift, men som bilprodusent er selskapet globalt sett relativt lite med sine i overkant av 400 000 produserte biler årlig.

Les også: Dette hjulet har innebygget motor

10 biler til Norge

Dette betyr ikke at Volvo ikke tror på en elektrisk framtid. Det er mer et spørsmål om når og i hvor stort omfang. Selskapet har faktisk 150 ingeniører som utelukkende jobber med elektriske drivlinjer.

Hundre av de siste C30-ene som ble produsert i Ghent i Belgia er i ferd med å sluttmonteres hos spesialbilenheten i Göteborg og skal leveres i løpet av sommeren.

Av de 100 elbilene skal halvparten til Tyskland, 40 beholdes i Sverige og 10 biler kommer til Norge.

Dårlig ladeinfrastruktur

Med tilgang til trefase 400V/32A lades bilen på cirka halvannen time (30-90 prosent SOC - tre timer fra 0-100 prosent).

Volvo har lagt opp til rask lading med den rød industripluggen i ene enden, for å tilpasse seg (manglende) ladeinfrastruktur i Sverige.

Siemens har bidratt med en ny hjemmelader. Framtidige elbiler fra Volvo vil kunne hurtiglade med Combo-standarden, fikk TU opplyst.

Bilprodusenten har ennå ikke bestemt seg for en batterileverandør til framtidige serieproduserte elbiler.

Foreløpig har de benyttet kriserammede Enerdel til C30 electric og LG Chem til V60 plug-in.

Les også: Denne bilen skal kjøre i 1600 km/t

Volvo C30 electric kan lade enten med den rød industripluggen, blå mennekespluggen eller svarte schukopluggen.
Volvo C30 electric kan lade enten med den rød industripluggen, blå mennekespluggen eller svarte schukopluggen. Lars Ardarve

SPA og VEA

Den nye elbilen er første modell ut på Volvos kommende SPA-plattform («Scalable Product Architecture»).

Siemens skal bidra med komponenter knyttet til elektrifisering til alle modeller på denne plattformen, slik at noe av hensikten med denne småskalaproduksjonen også er uttesting av denne teknologien.

Til andre generasjon C30 har Siemens bidratt med blant annet en ny vekselretter, en 22 kW ombordlader og en kraftigere elmotor enn det forgjengeren hadde (89 kW/250 Nm versus 82 kW/220 Nm).

På SPA-plattformen skal Volvo tilby en mengde produkter som samlet skal gi et gjennomsnittlig utslipp på 95 gram CO2 per kilometer innen 2020.

Dit er det flere veier. Volvo jobber både med ladbare hybrider og metoder som potensielt kan effektivisere bilene med forbrenningsmotor.

Og samtidig bidra til at bilene med den nye motorfamilien VEA («Volvo Engine Architecture») ikke får dårligere prestasjoner enn dagens.

Her er et eksempel på slik eksperimentering: Svinghjul skal gjøre ny Volvo mer effektiv

Les også:

Her er Porsches nye plug-in-hybrid

– Denne bilen må bli 100000 kroner billigere

Har motor i bakhjulet og solceller på siden