INDUSTRI

Volkswagen: 147.139 berørte biler i Norge

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått.

Dette er laboratoriet til California Environmenal Protection Agency (EPA), i El Monte øst for Los Angeles Det var dette laboratoriet som utførte en rekke tester og var i dialog med VW Amerika, i den såkalte dieseljuks-saken. FOTO: HANNE HATTREM/VG
Dette er laboratoriet til California Environmenal Protection Agency (EPA), i El Monte øst for Los Angeles Det var dette laboratoriet som utførte en rekke tester og var i dialog med VW Amerika, i den såkalte dieseljuks-saken. FOTO: HANNE HATTREM/VG Bilde: Hattrem, Hanne/VG/NTB Scanpix
30. sep. 2015 - 10:06

Det er registrert 147.139 biler i Norge som er berørt av avsløringene av utslippsjuks, opplyser Volkswagen.

I Norge gjelder det 77.580 biler fra Volkswagen, 27.649 biler fra Audi og 19.947 biler fra Skoda, ifølge en pressemelding fra Volkswagen i Norge.

I tillegg gjelder det 21.963 biler fra Volkswagen nyttekjøretøy. Alle bilene det gjelder har dieselmotorer av typen EA 189.

Det er flest eiere av Audi A4, VW Golf, VW Passat, VW Tiguan og VW Caddy som er berørt (se alle modellene som er berørt i tabellen under).

TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»

Jobber med løsning

VW utarbeider nå tekniske løsninger som skal presenteres for tyske myndigheter i oktober, ifølge pressemeldingen. Oppgraderingen av de berørte bilene vil starte så snart tyske myndigheter har godkjent løsningen.

Alle berørte kunder vil bli informert individuelt, heter det videre i meldingen.

Les også: Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

– Vi er svært lei oss

– Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig. Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller i meldingen.

De presiserer at nye biler etter EU6-norm, samt alle dieselmotorer som ikke er basert på EA189, ikke er berørt.

Blir du kontaktet av Volkswagen angående bilen din og dens programvare? Da ønsker vi å snakke med deg. Tips oss her.

Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer

VW-skandalen så langt

18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA har fastslått at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes, ifølge NTB.

Mandag 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler som er solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata.

Mandag og tirsdag forrige uke falt verdien av Volkswagen-aksjen med nærmere 37 prosent, men steg noe de etterfølgende dagene.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Onsdag ettermiddag trakk Winterkorn seg som konsernsjef. Han etterforskes nå for bedrageri.

Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.

Økokrim har åpnet undersøkelsessak for å avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.

Mandag ble det kjent at om lag 2,1 millioner Audi-biler og 1,2 millioner biler fra Skoda er utstyrt med programvaren som moderselskapet Volkswagen har brukt til å jukse i utslippstester

Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.