SAMFERDSEL

Voi: Vi forsøkte å få i stand en avtale med Oslo kommune

Voi sier at elsparkesykkelaktørene selv forsøkte å få til en avtale med Oslo kommune i april.
Voi sier at elsparkesykkelaktørene selv forsøkte å få til en avtale med Oslo kommune i april. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
4. sep. 2020 - 08:16

Elsparkesykkelutleierne i Oslo foreslo selv for Oslo kommune å innføre reguleringer i april.

Avtalen ble ikke signert.

– Forslaget ble sendt til Bymiljøetaten 27. april. Forslagene er inspirert av det vi har gjort i mange andre markeder. Vi ønsket at det skulle tas noen grep siden vi forutså det som skjedde i sommer. Å gå i dialog for å selvregulere markedet i påvente av flere reguleringer var en måte å gjøre det på, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagbladet.

Ønsker mer forpliktende avtale

Gjerde sier at aktørene blant annet ba kommunen om å identifisere soner der elsparkesyklenes hastighet begrenses til gangfart og soner til parkering. De foreslo også en begrensning på antall elsparkesykler i soner med høy tetthet og ville forplikte seg til å fjerne feilparkerte elsparkesykler innen 24 timer.

Avtalen ble ikke signert, men aktørene ble i august enige om å innføre flere egne tiltak.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at byrådet ønsker seg en mer forpliktende samarbeidsavtale med aktørene.

– Voi og andre aktører har full anledning til å innføre flere av tiltakene allerede nå. Vi vil gjerne ha på plass en avtale, men som kommune er vi nødt til å forsikre oss om at tiltakene er gjennomførbare og til det beste for hele byen, sier Berg.

Her er det mobile luftvernsystemet Nasams på en fjelltopp ved Evenes flystasjon.
Les også

Spania kjøper Nasams-luftvern for nær 5 milliarder kroner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.