At du kan gjøre noe teknologisk betyr ikke nødvendigvis at du bør gjøre det, mener trendanalytiker Stephen Prentice i Gartner. (Bilde: Roald Ramsdal)

Big data

Vil vi virkelig at supermarkedet skal vite akkurat hva vi kjøper?

Toppanalytiker i Gartner advarer mot 1984.

Konseptet big data byr på mengder av etiske utfordringer som it-bransjen må ta på alvor, mener det kjente analysebyrået Gartner.

– Hvordan balanserer du ønsket om konkurransefortrinn med hensyn til privatliv og etiske krav?

– Hvordan unngår du 1984 når alt har sensorer?

Spørsmålene stilte den kjente it-analytikeren Stephen Prentice da han innledet under konferansen IT-tinget i Tønsberg

Les også: Dette er big data

– Kan gå veldig galt

– Vi kan ikke gi svar på disse spørsmålene. Men det er spørsmål som må stilles, sa Prentice.

Prentice hadde følgende råd til de som vil bruke mulighetene som ligger i big data:

  • Bruk data bare til hva det var ment for.
  • Behandle andre som du vil bli behandlet selv.
  • La folk få vite hva du bruker informasjonen til.

– Det høres veldig enkelt ut, men jeg har eksempler som viser at ting kan gå veldig galt.

Gartner viste blant annet til problemene Google Street View har fått i rettsapparatet i flere land.

Supermarkeder som vet alt

Gartner-analytikeren brukte også supermarkedkjeders kundeprogrammer som eksempler på hvor mye data som blir lagret om enkeltpersoner

– Vil vi virkelig at supermarkedet skal vite akkurat hva vi kjøper? spurte han.

Med et smil skisserte trendanalytikeren en rekke ting som er teknisk mulig, for eksempel teknologi som gjør det umulig for overvektige å kjøpe smultringer.

– Men ønsker vi å å bo i et land der vi ikke kan kjøpe smultringer?

Usynlig linje

Han etterlyste flere kritiske spørsmål i bransjen.

– At du kan, betyr ikke at du bør, sa Prentice og henviste til teknologiens muligheter.

Han etterlyste etisk debatt i it-bransjen. Og beskrev en usynlig linje som man må vokte seg vel for å krysse.

– Ikke kryss den skumle linjen. Krysser du den, kan du skade omdømmet ditt.

Han mener it-ledere har et spesielt ansvar for å sørge for etisk veiledning rundt disse problemstillingene til resten av organisasjonen.

Les også: Visste du at maten behandles med supertrykk, virus og plasma?

– Loven alltid bak

Prentice hadde ikke for store forhåpninger til at personvernlovgivning ville hjelpe.

– Lovgivning vil alltid ligge langt bak teknologien. Så det er opp til oss, sa Prentice.

Men uansett må selskaper som ønsker å bruke big data forholde seg til eksisterende lovgivning. Det er lett å trå feil rundt innsamling store mengder data fra ulike datakilder.

Ikke bare etikk

I Advokatfirmaet Simonsen er de ikke nødvendigvis enige i at bruk av big data kun er opp til selskapenes etiske holdninger.

Advokatfirmaet har førstehåndskjennskap til flere av de juridiske problemstillingene selskaper som ønsker å bruke big data møter.

– De største utfordringene ser vi rundt brukerorienterte løsninger, der selskaper ønsker å bruke for eksempel posisjon og tidligere transaksjoner, forteller Thomas Olsen, advokat i Simonsen Vogt Wiig.

Les også: Denne kjøler en colaboks på 45 sekunder

Bistand

De ser utfordringene for eksempel i måten cookier lagres på.

– Vi ser store aktører som har støtt på utfordringer med Datatilsynet, forteller han.

Olsen skulle ønske at flere ba om juridisk bistand mens de utarbeidet løsningene, og ikke i etterkant i forbindelse med tvister.

– Forbrukere blir mer og mer opptatt av personvern, slår han fast.

Er det for eksempel greit at en supermarkedkjede lagrer alle opplysninger om hva en kunde som er med i et fordelsprogram handler?

– Dersom kundene samtykker, og de vet hva de samtykker til, så er det greit , sier Olsen

Les også:

– Erna må ta kontroll over offentlig IT  

Kraftbransjen stoler ikke på moderne IT

Ny app skal kunne redusere fraværet i skolen