Vil ha ryddigere konkurranser

På vegne av bransjen ønsker denne bedriften seg mer forutsigbare kriterier for konkurransene.

Daglig leder Øyvind Bergersen (tv) og prosjekt- og salgssjef Hans Jørgen Eriksen i Park & Anlegg. I bakgrunnen skimter vi nye Årum bru over E6, som firmaet var ferdig med i fjor.
Daglig leder Øyvind Bergersen (tv) og prosjekt- og salgssjef Hans Jørgen Eriksen i Park & Anlegg. I bakgrunnen skimter vi nye Årum bru over E6, som firmaet var ferdig med i fjor. Foto: Bjørn Olav Amundsen
14. des. 2023 - 08:00

– Er det noe vi ønsker oss er det mer forutsigbare konkurransekriterier. Vi opplever oftere og oftere at byggherrer beveger seg i retning av å lage så smarte ordninger for tildeling at de lager sine egne problemer. Prosessene blir lange og de bli problematiske, sier daglig leder Øyvind Bergersen og prosjektsjef og salgssjef Hans Jørgen Eriksen i Sarpsborgbedriften Park & Anlegg.

Seutbrua på riksvei 110 i Fredrikstad. Trafikken er satt på, og bildet er tatt i november 2019. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Seutbrua på riksvei 110 i Fredrikstad. Trafikken er satt på, og bildet er tatt i november 2019. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Bedriften hadde store oppdrag for Vegvesenet for noen år siden: Riksvei 22 øst for Lillestrøm og riksvei 110 i Fredrikstad. Begge endte for øvrig i rettssaker, men mer om det senere.

I dag er oppdragsmengden fordelt med 50/50 mellom offentlige og private byggherrer. Det er blitt langt flere byggeprosjekter, og langt mindre veibygging. Men det er mest tilfeldig, og kan endre seg.

Hyggelig utvikling

Siden 2020 har bedriften hatt en svært hyggelig utvikling i omsetningen, og har også tjent penger. For en del år siden var det også slik at omsetningen økte, men bedriften tjente ikke penger. I 2018 resulterte det i en omlegging, og det har gitt resultater.

– Vi jobber mye med risikovurdering av prosjektene på forhånd. Ikke bare økonomisk, men også teknisk. Vi forsøker å kartlegge det meste av risikoen før vi gir pris, og får vi oppdraget så tar vi vurderingene med oss inn i prosjektet. Vi er opptatt av å lære av feil, sier Bergersen.

Bedriften som sådan har vært med i 26 år. Nå ligger den altså på over milliarden i omsetning, og har over 280 ansatte.

– Mange dyktige og motiverte medarbeidere. En stabil stab, som har gode muligheter for faglig utvikling. Vi har avdelinger for alt som trengs i store og små prosjekter. Det aller meste av kompetansen som trengs har vi på huset, sier Eriksen.

Bedriften har mellom ti og 15 lærlinger i gang til enhver tid, og den prioriterer rekruttering på et tidlig tidspunkt.

Fra byggingen av Seutbrua. Her ble det avdekket at to betongpeler ikke nådde fjell. Ny rettssak er på gang. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Fra byggingen av Seutbrua. Her ble det avdekket at to betongpeler ikke nådde fjell. Ny rettssak er på gang. Foto:  Statens vegvesen

– Vi har profilert oss en del på ungdomsskoler nå. Vi har vært ute hos mer 1000 tiendeklasseelever på forskjellige skoler. Da stiller vi selv med mange folk, og er med på å promotere bransjen, sier Eriksen.

Det kommer store prosjekter

– Årsaken til veksten?

– Vi er bredbente, vi har kompetanse på mange fagfelt og kan flytte krefter sideveis mellom fagfelt.

Omsetningen har vokst mer innen bygg og konstruksjoner enn innenfor samferdsel. Men veiandelen var i sin tid også preget av de store prosjektene Ørebekk–Simo og nye Årum bru over E6, kloss ved kontorene til Park & Anlegg. Denne brua var et prosjekt i 180-millioners klassen, og sto ferdig i 2022.

– Ja, veiandelen har vært mye større. Men vi vet det kommer mer etter hvert. Ny E18 gjennom Ås, ny Oslofjordtunnel, og ikke minst Bypakke Nedre Glomma, som er særlig interessant for oss. Utbyggingen av Dondern–Hafslund ligger først i løypa der, det er et prosjekt til 300 millioner kroner eller så. Og så har vi riksvei 109 på vestsiden av Glomma, som ligger noen år inn i framtiden, sier Bergersen.

Mye skal skje i områdene mellom Vinterbro og Svinesund, og Park & Anlegg synes de er godt plassert rent geografisk for framtiden.

– Hva er suksessfaktorene deres?

– Den største er motiverte, dyktige medarbeidere. Det gjør at vi er fleksible og evner å områ oss når det trengs. Og vi har ressurser innenfor mange fagfelt. Vi fører logger for hver ukes drift, og bruker det som grunnlag for å regne på aktuelle oppdrag – hvilke områder trenger påfyll, for eksempel. Og vi bruker mye tid før vi bestemmer oss for hvilke prosjekter vi skal jobbe med for å gi anbud. Hvor foregår prosjektet? Er oppdragsgiveren riktig? Har vi kapasitet? Hver uke sitter prosjektstyret og vurderer slike ting, forteller Bergersen.

Et heldig hjørne

– Utsiktene for bransjen framover? Mange ser tegn til at aktiviteten dabber av?

– Vi opplever at vi er litt heldige. Vi holder til i et litt heldig hjørne av Norge, det er mye som pågår, og mye som skal skje, både på veier og jernbane. Og mange kommuner har et etterslep på offentlig infrastruktur, så det kan bli store renseanlegg i både i Sarpsborg og i Fredrikstad. Men: Det blir tøffere tider, det må alle erkjenne og ha et nøkternt forhold til, sier Bergersen og Eriksen.

– Den nye hverdagen er at det er blitt mer konkurranse. Før kunne det være tre–fire firmaer på en anbudsbefaring, nå kan det være ti, tolv eller fjorten, og det er en litt annen markedssituasjon. Men det er sunt, forteller Bergersen.

Og blir mer og mer slik at byggherren legger vekt på kompetanse og oppgaveforståelse og ikke minst miljø.

– Vi har elektriske maskiner og er helt med på å konkurrere med bærekraft som et kriterium. Men det er synd at det grønne skiftet har fått et skudd for baugen når det blir så dyrt med investeringer i utslippsfrie maskiner. Det er lite betalingsvilje for de ekstra kostnadene i markedet, men her mener vi at det offentlige må gå foran. For en entreprenør er det snakk om 2,5 eller tre ganger prisen for utslippsfrie maskiner, altså investeringer på helt annet nivå, sier Bergersen.

– Hva er andre viktige premisser for bransjen framover?

– Mer forutsigbare konkurransekriterier. En del byggherrer legger opp til mye skjønn i vurderingene. Det er enklere å konkurrere på fastsatte krav og målsettinger. Poenget er å være tro mot kontraktstandardene og premissene, og forstå at det finnes ansvar og plikter hos begge parter. Det er stor kreativitet der ute. Med mer forståelige og ryddige konkurranser, så kan entreprenørene konkurrere på like vilkår, sier Bergersen.

Det tar lang tid

– Vi bruker mye tid på å regne på tilbud. Vi har god uttelling, men det er mange uklarheter ute og går. Avklaringer og tildelinger tar lenger tid enn før, ofte svært lang tid, og årsaken er gjerne at kriteriene og konkurransen er svært komplisert, sier Eriksen.

– Byggherrene kunne vært raskere med å melde tilbake, og opplyse om tilbudssummene så tidlig som mulig. Da unngår de at kanskje 10–12 entreprenører sitter der og venter. Vi vil gjerne vite nivået på tilbudssummene, for da ser vi om vi kan prioritere det prosjektet eller ikke. Om vi ser at vi er uaktuelle så slipper vi å bruke masse bortkastet tid på beregninger og vurderinger av et prosjekt som vi uansett ikke får. Og alt dette får jo også konsekvenser for underentreprenørene, sier Bergersen.

Park & Anlegg har vært part i et par større rettssaker om veiutbygginger de siste årene. Dels prosjektet riksvei 22 mellom Lillestrøm og Fetsund, hvor firmaet i 2019 ble tilkjent 25 millioner kroner ekstra for plunder og heft, men det var mindre enn de krevde.

Og så riksvei 110 i Fredrikstad med den beryktede Seutbrua, hvor det ble store forsinkelser og mye strev og krangling. I 2021 kom tingretten til at Park & Anlegg også her skulle ha flere titalls millioner kroner ekstra, men også nå en del mindre enn firmaet hadde krevd.

Og så er det slik at staten har anket avgjørelsen om riksvei 110. Fra januar til april neste år skal lagmannsretten ta for seg denne tvisten. Dom er ventet etter ferien i 2024.

Park & Anlegg ønsker ikke å si så mye om den framtidige rettssaken, annet enn dette: – Vi har forsøkt å komme til reelle meklinger, uten å lykkes, sier Øivind Bergersen.

– Har dere vært vurdert som vanskelige å ha med å gjøre?

Et knirkefritt prosjekt for Park & Anlegg: Byggingen av ny Årum bru med nye trafikkmønstre. <i>Foto:  Park & Anlegg</i>
Et knirkefritt prosjekt for Park & Anlegg: Byggingen av ny Årum bru med nye trafikkmønstre. Foto:  Park & Anlegg

– Vi synes ikke det. Og vi vant begge sakene. Ser vi på statistikken så er vel motparten oftere i retten enn vi er, sier han.

– Vi jobber gjerne for alle byggherrer, men det må være balanserte kontrakter der partene er sitt ansvar bevisst. Og når det gjelder denne brua her, sier Bergersen og peker i retning av Årum bru, den som ligger et steinkast fra kontorene til firmaet: – Det oppdraget gikk knirkefritt!

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.