Maritim

Vil ha kompensasjon for Kielland-ofre etter nye funn i forskningsrapport

En rapport fra Universitetet i Stavanger avdekker alvorlige mangler i myndighetenes håndtering av Kielland-ulykken i 1980, der 123 mennesker mistet livet. Flere politiske partier tar til orde for kompensasjon.

Alexander Kielland-plattformen kantret 27. mars 1980 på Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 123 mennesker omkom og 89 overlevde. Bildet ble tatt da plattformen ble forsøkt snudd i Stavanger i 1983.
Alexander Kielland-plattformen kantret 27. mars 1980 på Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 123 mennesker omkom og 89 overlevde. Bildet ble tatt da plattformen ble forsøkt snudd i Stavanger i 1983. Foto: Bjørn Sigurdsøn/NTB
11. feb. 2025 - 12:25

Flere politikere tar til orde for kompensasjon for ofre etter ulykken der boligplattformen Alexander Kielland kantret på Ekofiskfeltet i Nordsjøen 27. mars 1980, melder NRK.

Bakgrunnen er en forskningsrapport fra Universitetet i Stavanger (UiS) som blant annet utfordrer den tidligere forklaringen om at en sveisefeil var årsaken til ulykken.

Den viser at viktige dokumenter var utilgjengelige for granskingskommisjonen og at plattformen ikke var godkjent som boligplattform. Den daværende regjeringen visste at sikkerhetsnivået i oljeindustrien var for lavt, men fjernet kritikk i et regjeringsdokument fem dager etter ulykken, heter det.

– Det er helt forferdelige historier de overlevende og etterlatte har. I forskningsrapporten omtales det som 123 uaktsomme drap. Når vi tillegg nå får høre at riggen ikke var godkjent, er vi jo selvsagt fortvilte, sier Anders Helliksen til NRK.

Han leder støttegruppen for overlevende og etterlatte, og han overlevde også selv ulykken. Nå skal han sette seg sammen med politikere for å diskutere rapporten.

Rødt og SV tar til orde for at ofrene skal få kompensasjon. Også Høyre sier det bør vurderes.

Energiminister Terje Aasland (Ap) mener det er naturlig å se Kielland-ulykken i tråd med kompensasjonsordningen for oljepionerene, men at det er for tidlig å si hvilken betydning rapporten får.

I 2019 tok et vogntog fyr i Gudvangatunnelen på E16. Ingen ble skadet, men det kostet 10 millioner kroner å reparere tunnelen, som er Norges tredje lengste veitunnel.
Les også:

NRK: Over 200 tunneler innfrir ikke sikkerhetskrav

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.