Lydsensorer og tungtrafikken

Vil bruke lydsensorer til å avsløre vogntog uten kjetting

Kan gi beskjed om bremsene er slitte eller om motoren har en skrue løs.

Ulyd fra kjøretøyet kan bety så mangt. Nå vil Vegvesenet skille lydene fra slitte bremser, bremsefeil, løslast og hydraulikklekkasje fra hverandre.
Ulyd fra kjøretøyet kan bety så mangt. Nå vil Vegvesenet skille lydene fra slitte bremser, bremsefeil, løslast og hydraulikklekkasje fra hverandre. (Foto: Statens vegvesen)

Kan gi beskjed om bremsene er slitte eller om motoren har en skrue løs.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Ikke alle vogntog er like godt rustet for vinterføre. For et par år siden sto det så ille til at aktører fra Norsk lastebileierforbund til Rødt ropte varsko om for dårlig vinterskodde vogntog.

Nå vil Statens vegvesen ta lydsensorer i bruk for å avsløre hvem som har slurvet med kjettingen – eller varsle om alt fra slitte bremser til løse muttere.

Det mener de kan komme også vanlige trafikanter til gode.

Fra dronelytting til deteksjon av motorfeil

Lydsensorene ble først testet ut i veiprosjektet E16 Olum-Eggemoen ved Jevnaker, som åpnet mandag denne uken, forteller prosjektleder Øyvind Eikeland i Statens vegvesen.

Der plasserte de en billig og en dyrere lydsensor langs veistrekningen. Den dyre brukes blant annet til å lytte etter droner, men skal også kunne klare å snappe opp en feil i en bilmotor, for eksempel.

– Den består av 100 mikrofoner. I etterkant kan man zoome inn i lydbildet i et spektogram, forteller Eikeland.

Den billige lydsensoren besto av to mikrofoner som man kan kjøpe i en vanlig musikkforretning.

Vegvesenet vil kontrollere kjettingbruk med lydsensor.
Fra Vegvesenets test av lydsensorer på et vogntog. Lyden av kjetting – eller mangelen på en – var spesielt lett å skille ut. Foto:  Per Kollstad, Statens vegvesen

De fikk med seg entreprenøren Råstad kran og transport til å kjøre forbi med et vogntog med forskjellige defekter: med kjetting, uten kjetting, eller med løse metallrør på lasteplanet, for eksempel.

Hører ikke blafrende presenning

Lydopptak og behandling av data derfra, som i denne fasen av pilotprosjektet ble gjort av Bergens-firmaet Counting hero og Oslo-baserte Squarehead technology, betegnes som vellykket.

– Vi klarte å skille lyder fra hverandre, også når de opptrådte samtidig. Vi kunne blant annet identifisere forskjellige metallyder, som lyden av kjetting og en løs mutter bak, sier Eikeland.

Både den billige og den dyre sensoren klarte utfordringen. Det sto imidlertid ikke bare om gode lydopptak, men også om å lykkes med maskinlæring i etterkant av forsøket.

Mange av lydene som forskjellige defekter genererer, vil uansett være for lave for menneskeører. Men også lyder som sorterer som «bråk», har fått harde kår på veiene.

– Sjåfører i nyere kjøretøy har gjerne problemer med å høre det dersom det er noe galt. Hvis presenningen er løs, kan den for eksempel ende med å blafre i vinden hele resten av veien. Kjøretøyene er så godt lydisolert nå, forklarer Eikeland.

Lydsensor kan gi skilt-beskjeder

Når forsøket etter planen skal testes ut videre på veiene, er planen å forsøke å sette flere av lydopptakene i sammenheng med faktiske feil på kjøretøy. Eikeland ser for seg at dette kan gjøres i forbindelse med vanlige veikontroller av tunge kjøretøy.

Håpet er at Vegvesenet i nær fremtid kan bruke sensorene til å vinke kjøretøy med avvik i lydbildet inn til kontroll – eller å la kjøretøy med tydelig kjetting-lyd få passere dersom det er mye trafikk.

En annen ambisjon er å kunne signalisere til skilt som igjen gir beskjeder til trafikantene: «Bruk kjetting», «Takk for at du bruker kjetting» eller «Sjekk lastsikringen», for eksempel.

Skal gi færre ulykker og unødvendige stopp

Selv om man ikke har planer om å lytte til personbiler på denne måten ennå, skal dette også komme vanlige småtrafikanter til gode.

Lykkes man med å implementere teknologien, kan resultatet blant annet bli økt sikkerhet på veiene og mindre kø som skyldes vogntog på tvers.

– Vi kontrollerte 64.000 tunge kjøretøy i fjor. Av dem var det 1154 som ikke hadde kjetting eller som hadde utilfredsstillende montering av kjetting, forteller Eikeland.

– Hvis vi får til å ta i bruk lydsensorer som tenkt, kan det hende vi ikke trenger å kontrollere alle de 64.000. Og vi oppdager kanskje flere med kjettingmangler enn de 1154.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå