- Vi liker prosjekter med mye masser

– Massehåndtering er vi ganske gode på. Vi har mange store maskiner og er rigget for store massejobber.

Ann-Kathrin Storhaug von Rappe utenfor Lesja Bulldozerlag. På bildet bak: Bestefar, far og onkler med den første bulldoseren de kjøpte.
Ann-Kathrin Storhaug von Rappe utenfor Lesja Bulldozerlag. På bildet bak: Bestefar, far og onkler med den første bulldoseren de kjøpte. Foto: Bjørn Olav Amundsen
18. juli 2023 - 11:45

Lesja Bulldozerlag med Ann-Kathrin Storhaug von Rappe i spissen er ikke redde for å ta på seg temmelig store oppdrag langt unna hjemmebane.

I januar i år meldte selskapet seg på i konkurransen om å få bygge ny riksvei 94 ved Hammerfest, men nådde ikke opp.

Lesja Bulldozerlag angriper den nye veitraseen fra fjæra i Solund. <i>Foto:  Lesja Bulldozerlag</i>
Lesja Bulldozerlag angriper den nye veitraseen fra fjæra i Solund. Foto:  Lesja Bulldozerlag

Bulldozerlaget er godt i gang med tilkomstveiene til nye Ytre Steinsund bru i Solund i Vestland, et oppdrag til rundt 100 millioner kroner.

Årlig omsetning for selskapet lå på cirka 100 millioner kroner i 2019 og 2020, og sank til 86 millioner i 2021. Hva med 2022?

– I 2022 omsatte vi for 142 millioner kroner, med 13 millioner kroner i driftsresultat. Det er ikke så verst, sier von Rappe.

Selskapet har 65 personer i arbeid, og er med som underentreprenør for Bertelsen & Garpestad i Molde og på Betna-Hestnes. Rundt 80 prosent av omsetningen handler om veirelatert aktivitet.

Og å melde seg på et prosjekt ved Hammerfest er uproblematisk.

– Vi har vært på Svalbard i to sesonger, og blant annet vært med på å bygge en rasvoll der og tilbakeføring av gruvebyen i Svea. Vi fraktet 400 tonn med maskiner oppover sommeren 2020. Så Hammerfest er jo ingen ting, det er ikke langt fra flyplass, heller, sier hun.

Veibyggingen til den nye brua i Solund er det største enkeltoppdraget selskapet har hatt.

Her blir det vei! Oppdraget i Solund skal være ferdig før april 2024, men mye er nok gjort i løpet av 2023. <i>Foto:  Lesja Bulldozerlag</i>
Her blir det vei! Oppdraget i Solund skal være ferdig før april 2024, men mye er nok gjort i løpet av 2023. Foto:  Lesja Bulldozerlag

– I Solund er ikke veiene optimale, så der ble det mye båtfrakt. Vi hadde angrepspunkter hvor det ikke var vei i det hele tatt, så det ble å kjøre inn tunge maskiner på ei innleid ferge og starte rett i fjæra. Det var lærerikt. Men selve brua har vi ikke tenkt å ta på oss, sier hun.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Ferdigstilling for det veiprosjektet er 1. april 2024, men Lesja Bulldozerlag håper å komme langt i løpet av 2023. Selve bruentreprisen starter så smått i oktober.

(Denne artikkelen er et utdrag av en reportasje i Våre Veger nr. 3-23. Du kan bestille abonnement på bladet her.)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.