CONTEXO

Vestland fylkeskommune lyser ut konkursrammede veiprosjekter på nytt

Fylkeskommunen lyser ut arbeidet som står igjen på de tre kontraktene som de hadde med det konkursrammede firmaet Contexo.

Fra det pågående gang- og sykkelveiprosjektet på fylkesvei 614 i Svelgen
Fra det pågående gang- og sykkelveiprosjektet på fylkesvei 614 i Svelgen Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. nov. 2020 - 08:57

Det gjelder prosjektene Skiftesvik-Marikoven på Askøy, Breivika-Svelgen og Åstranda i Hyen.

Klimasøksmålet vant frem, og fikk kjent godkjenningenav tre felt på norsk sokkel ugyldig. Yggdrasil-feltet er det desidert største av de tre. Det er under utbygging i Nordsjøen.
Les også

Disse feltene har nå ugyldige tillatelser

Skal sikre anleggsområdene

Seksjonsleder i Vestland fylkeskommune, Gunhild Vangsnes, sier at nå starter arbeidet med å sikre anleggene fram til oppstart på ny kontrakt.

– Det er viktig for oss å sikre at det som allerede er utført på anleggene ikke blir ødelagt, eller at halvferdig arbeid utgjør en fare for trafikanter, sier Vangsnes.

Skredsikringsprosjektet i Åstranda er inne i en kritisk fase, og det er viktig at arbeidet med skredvollene blir ferdig før snøen og vinteren kommer.

– Det er bare to-tre ukers arbeid igjen, og vi må få på plass en entreprenør som kan fullføre arbeidet raskt. Vi henter derfor inn pris direkte fra flere aktuelle entreprenører på ferdigstilling av skredvollene.

Prosjektene i Svelgen og Askøy er av større omfang, og er bare kommet halvveis. Det resterende arbeidet på disse prosjektene må derfor gjennom en ordinær tilbudskonkurranse.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Brukte flere milliarder på vei og bane-planlegging. Nå er organisasjonen bak lagt ned

Oppstart første halvdel av 2021

Byggingen av gang- og sykkelvei i Svelgen blir lyst ut på nytt rett over nyttår, og om alt går som planlagt blir det oppstart i februar/mars 2021.

Prosjektet på Askøy vil også bli lyst ut på nyåret, med oppstart nærmere sommeren. Dette skal sikre fullføring av hele prosjektet, også Kvitaneset, den delen som ble tatt ut av prosjektet tidligere i år.

– Det er stor interesse for å fullføre arbeidet på disse anleggene, sier Vangsnes, som oppfordrer entreprenørene til å levere tilbud på de jobbene som nå blir lyst ut.

Mottaksterminalen og offshoreutbyggingen for CO₂-lageret til Northern Lights er nå 98 prosent ferdig. I høst skal anlegget være klart til å kunne ta imot CO₂.
Les også

– Prosjektene vil kunne bidra til å bygge opp under en ny, kommersiell, norsk havnæring

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.