Begge kontraktene er femårige og varer dermed fra og med høsten 2022 og ut sommeren 2027.
Driftskontrakt 1507 Indre Nordmøre 2022 har en anslått totalverdi på 283 millioner kroner.
![Veinettet i kontrakten for indre Nordmøre fra og med høsten 2023. Første år er driftsområdet langt mindre. <i>Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2709/2709622/Dk%2520Indre%2520Nordmore%2520fom.%25202022.jpg)
Den starter forsiktig, med kun 217 kilometer vei inkludert noen få kilometer gang- og sykkelvei det første året. Men fra og med høsten 2023 blir den på totalt 456 kilometer fylkesvei.
ÅDT er på 6000 på det meste.
Driftskontrakt 1509 Ytre Nordmøre 2022 anslås å være verdt totalt 317 millioner kroner.
Veinettet her er på 479 kilometer, hvorav 13 kilometer er gang- og sykkelvei. ÅDT er på rundt 10.000 på det meste.
![Området som inngår i kontrakten for ytre Nordmøre. <i>Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2709/2709623/DK%2520Ytre%2520Nordmore.jpg)
For begge kontraktene kan partene bli enige om å forlenge dem med ytterligere 12, 24 eller 36 måneder fra 2027. Og byggherren har i tillegg uansett opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Møre og Romsdal gjennomfører tilbudskonferanse via Teams for begge kontraktene den 10. januar.
Og frist for å gi tilbud er 15. februar.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
![Solaris har levert de 183 bussene i Oslo indre by-kontrakten. Disse skal nå få ettermontert tilleggsbrennere på biodiesel (HVO) for å kunne takle vinteren bedre.](https://images.gfx.no/130x87/2829/2829479/original.jpg)
Ruter har gitt opp å ettermontere varmepumper i bussene – går for utslippsløsning