Bastø Electric 

Verdens største el-ferge på vei til Norge

Bastø Electric seiler for egen maskin fra Tyrkia til Moss.

Bastø Electric – elektrisk ferge til Moss-Horten-sambandet fra våren 2021. 4 MWh batterikapasitet samt fire dieselgeneratorer som backup. Kapasitet: 203 biler, 24 vogntog, 600 passasjerer.
Bastø Electric like før avreise fra Sefine i Tyrkia. Ferga bruker sine egne dieselgeneratorer og går for egen maskin til Norge. (Foto: TNSDC)
Bastø Electric – elektrisk ferge til Moss-Horten-sambandet fra våren 2021. 4 MWh batterikapasitet samt fire dieselgeneratorer som backup. Kapasitet: 203 biler, 24 vogntog, 600 passasjerer.
Bastø Electric bruker 30 minutter på overfarten Moss-Horten. Fergen kan lade med effekter på 4-7 MW de ca. 11-14 minutter ferga har til rådighet. (Foto: TNSDC)
Bastø Electric – elektrisk ferge til Moss-Horten-sambandet fra våren 2021. 4 MWh batterikapasitet samt fire dieselgeneratorer som backup. Kapasitet: 203 biler, 24 vogntog, 600 passasjerer.
Ferga har ferdigmontert autonomisystem fra Kongsberg Maritime. (Foto: TNSDC)
Moss-Horten er Norges travleste fergesamband. Bastø Electric har plass til 203 biler og 24 vogntog.
Moss-Horten er Norges travleste fergesamband. Bastø Electric har plass til 203 biler og 24 vogntog. (Foto: TNSDC)
Bastø Electric har full redundans med to dieselgeneratorer i hver ende til strømforsyning av hele skipet, inklusive de to KM Azipull 100-propellene. (Foto: TNSDC)
Bastø Electric. Siemens i Trondheim har levert alt det elektriske om bord, inklusive vannkjølte batterier, tavler og energistyring.
Siemens i Trondheim har levert alt det elektriske om bord, inklusive vannkjølte batterier, tavler og energistyring.
Bastø Electric – elektrisk ferge til Moss-Horten-sambandet fra våren 2021. 4 MWh batterikapasitet samt fire dieselgeneratorer som backup. Kapasitet: 203 biler, 24 vogntog, 600 passasjerer.
Soldekket kan nytes på godværsdager de 30 minuttene overfarten Moss-Horten tar. Ferga har passasjerkapasitet til 600. (Foto: TNSDC)

Bastø Electric seiler for egen maskin fra Tyrkia til Moss.

Verdens hittil største helelektriske ferge har 4 MWh batteripakker. Det holder ikke hele veien fra Tyrkia til Norge.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no, digi.no og karriere360.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned for 1 kr
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå