– Med disse to bilene kan man si at det endelig finnes en bærekraftig løsning for elektriske lastebiler i norsk langtransport. Det som hittil har vært levert fungerer ikke optimalt og er ikke bærekraftig.
Det sier konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS, en av Norges største transportfirmaer. Bilene det er snakk om er to stk trekkvogner med norske spesifikasjoner – levert av sveitsiske Deignwerk.
Bilene skal gå i matvaretransport for Nortura mellom tre terminaler; Rudshøgda på Innlandet, Malvik i Trøndelag og Sem i Vestfold.
– Dette er en stor dag for oss og vi er stolte over at vi sammen kan sette
elektriske lastebiler inn i vår transport. Nortura og Litra inngikk i 2022 en avtale om utvidet transport-samarbeid for å anskaffe biler som bidrar til å nå klimamålene, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.
Etterlyser elbil-tiltak på norske baser: – Kan brukes som våpen av Kina
Unngår ladekø
– Da vi sammen med Nortura planla denne investeringen, var vi helt enige om at vi ikke kan satse på å stå i ladekø langs rutene våre. Den energien har for høy pris og verre er det at vi da ville få enda en utfordring – å overholde kjøre-
og hviletids - reglene som gjelder. Det blir derfor montert høykapasitets-ladere
på Norturas anlegg på de tre stedene bilene skal kjøre mellom, kan Narmo fortelle.
Det blir to sjåfører på hver bil og bilene skal kjøre 140.000 pr år. Dette skal gi en besparing på 280.000 kg CO2 pr år.
Når sjåførene ankommer destinasjonen, setter de tralla ved lasterampa og trekkvogna på lading. I og med at bilen vil kunne lades alle tre steder den skal operere på – er det ikke behov for lange ladeperioder under normale arbeidsdager.
Erfaringer
De nye elektriske lastebilene i form av trekkvogner er bygget på Volvo FH hos Sveitsiske Designwerk Technologies AG. Firmaet har i flere år bygget om lastebiler til elektrisk drift. I 2021 kjøpte Volvo Trucks opp 60 prosent av virksomheten for å ta del i den «know how» og de nisjeprodukter sveitserne besitter. De bygger ikke bare elektriske lastebiler, men også batteripakker og ladere.
– Vi ser på denne investeringen som en investering i fremtiden – vi ønsker å ligge i fremste linje i det grønne skiftet innen veitransport. Vi lærer og drar erfaringer sammen med vår kunde, Nortura, sier Vegard Narmo.
Ligger i fremste linje
– Vi følger meget godt med på den tekniske utviklingen i transportbransjen og ligger nok helt i fremste linje når det gjelder å delta på ulike prosjektet, kan teknisk direktør Henrik Kolsrud i Litra konsern, fortelle. Han tror det neste Litra skal prøve seg på er lastebiler med Hydrogen som energikilde – det tror han kan skje i 2026.
Han sier videre at de er stolte over å ta i bruk verdens første lastebiler med 1000 kWh batterikapasitet som kommer på markedet.
– Det vil gi oss en transportstrekning med 50 tonn på norske veier på hele 60 mil. Lengste rute er Rudshøgda-Malvik på vel 43 mil så vi har mye å gå på.
Bilene har en spesiell løsning for ekstra regenerering. Ved hjelp av en egen pedal kan sjåførene tilføre ekstra energi til batteriene i bratte utforkjøringer. Kolsrud kan fortelle at også kjøleaggregatene på semitrailerne skal driftes av energi fra trekkvogna. Bilene har fire batterier, to montert i chassis-ramma og to bak på førerhuset.
Sveitsiske Designwerk bygger bilene på Volvo FH som bygges om til elektrisk drift og får merkenavnet Designwerk.
– Bilene har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus, akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme dager. Og dette er uten tvil de første elektriske lastebilene i verden som leveres for bærekraftig langtransport, sier Henrik Kolsrud.
Det er CHSnor AS i Moelv som er importør av bilene, mens service utføres hos Volvo lastebilforhandlere i Norge på en såkalt Gull vedlikeholdskontrakt der alt inngår.
Kong Olavs sjalupp er modernisert og elektrifisert