SAMFERDSEL

Venter kø på E18 ved Sjølyst i hele sommer 

Anleggsarbeider vil medføre redusert kapasitet på E18 ved Sjølyst når motorveien snevres inn til ett kjørefelt i begge retninger fra juni til september.

Det ventes kø på E18 gjennom Oslo i hele sommer på grunn av veiarbeider dersom ikke bilistene endrer kjøremønster, blant annet her på Frognerstranda der E18 kommer ut av Bygdøylokket.
Det ventes kø på E18 gjennom Oslo i hele sommer på grunn av veiarbeider dersom ikke bilistene endrer kjøremønster, blant annet her på Frognerstranda der E18 kommer ut av Bygdøylokket. Foto: Erik Johansen/NTB
8. mai 2023 - 10:00

Bygdøy- og Sjølystlokket skal oppgraderes sommeren og høsten 2023, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. Fra 3. juni til 1. september vil det derfor pågå døgnkontinuerlige arbeider på E18 mellom Sjølyst og Bygdøy, hovedferdselsåren for de som skal bevege seg fra øst til vest gjennom Oslo.

Det vil medføre redusert kapasitet på E18 i hele sommer der veien skal snevres inn til ett kjørefelt i hver kjøreretning. «Redusert kapasitet på vegnettet vil føre til kø og trafikale utfordringer i området», skriver vegvesenet som ber trafikantene beregne ekstra reisetid.

Statens vegvesen oppfordrer også de som kan om å endre reisevanene, velge alternative ruter og unngå rushtidene. «Dersom alle som i dag kjører bil, fortsetter å kjøre bil på E18 ved Sjølyst- og Bygdøylokket etter 3. juni, må det forventes kø og store forsinkelser gjennom sommeren», heter det i pressemeldingen.

Dronebilde av Sjølyst ved Bestumkilen som dekkes delvis av Bygdøylokket. Her renner Hoffselva, som skal legges i nye rør, ut. <i>Foto:  Gorm Kallestad/NTB</i>
Dronebilde av Sjølyst ved Bestumkilen som dekkes delvis av Bygdøylokket. Her renner Hoffselva, som skal legges i nye rør, ut. Foto:  Gorm Kallestad/NTB

Oppgraderes til 200-års flom

Arbeidene er en del av det omfattende tunneloppgraderingsprosjektet i Oslo som har pågått i flere år. Oppgraderingen omfatter kjørebanen, betongkonstruksjonene, vann- og avløpsledninger og tekniske installasjoner. I tillegg skal eksisterende rør for Hoffselva som munner i Bestumkilen ved Sjølyst, skiftes ut og erstattes av en betongkulvert.

I Sjølystlokket skal Hoffselva, som ble lagt i rør på 1950-tallet, graves frem. Kapasiteten til eksisterende rør i Hoffselva er beregnet til 20-årsflom. Det gamle røret har omfattende skader og skal skiftes ut med en ny betongkulvert. Den nye kulverten får en flomkapasitet tilsvarende 200-årsflom.

Forbifart Stocholm består av 55 kilometer nye motorvei, der det meste er lagt i tunnel.
Les også

Komplisert svensk veiprosjekt sprekker med ytterligere 10 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.