BYGG

– Veigalskap i Norge

GALSKAP: - Slik veipolitikken drives i Norge, er galskap, sier amanuensis ved Høgskolen i Akershus, Knut Boge.
GALSKAP: - Slik veipolitikken drives i Norge, er galskap, sier amanuensis ved Høgskolen i Akershus, Knut Boge. Bilde: Truls Tunmo
Truls Tunmo
13. mars 2009 - 07:03

Dette er veigalskap, ifølge amanuensis ved Høgskolen i Akershus, Knut Boge.

Bakvendt

Han har skrevet en doktoravhandling i en sammenlignende studie om skandinavisk veipolitikk de siste 100 årene.

– Det som er veigalskap her i Norge, er at vi gjør ting i bakvendt rekkefølge i forhold til i andre land. For veiutbygginger fattes først investeringsbeslutningen, og så har i praksis kommunene vetorett gjennom plan- og bygningsloven til å kunne stoppe byggingen eller utsette den. Dette er en saksgang som er problematisk, sier Boge.

Les mer om traséen: E6 og tog skal gå i tunnel

– Lær av Danmark

Han mener norske myndigheter har mye å lære av sine skandinaviske naboer, blant andre av Danmark.

– Myndighetene burde se til Danmark for hvordan de regulerer motorvei- og jernbaneutbyggingen som er finansiert av staten. De har to kommisjoner med domstolsmyndighet – en kommisjon som gjennomfører reguleringen for Jylland, og en for de andre øyene som gjennomfører reguleringene for nye motorveier og jernbaner. Regjeringen har flertall i disse kommisjonene, og Folketinget fatter ikke investeringsbeslutningene før planene er klare, likeså reguleringsspørsmålene, sier Boge.



Urimelige kommunekrav

Han mener at det burde ha vært organisert på denne måten i Norge også.

– I Sør-Norge blir det meste av stamveiutbyggingen finansiert med bompenger. Det er lett for staten å gi etter for krav fra kommunene om å bygge dyrere veier fordi det er veibrukeren som tar regningen, ikke staten. Dermed kan kommunene stille urimelige krav overfor staten fordi de har vetorett, men ikke noe kostnadsansvar, sier Boge.

Han mener det er grunn til å stille spørsmål ved anvendelsen av plan- og bygningsloven i forbindelse med veibygging.

– Når en investeringsbeslutning er tatt, bør ingen få spenne bein på prosjektet slik det er mulig å gjøre i Norge. Det forsinker fremdriften og kan også føre til unødvendig kostbare veier og jernbaner, sier Knut Boge.

Les også: Vil ha fortgang på E6

– Boge har helt rett

Samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker, gir Knut Boge uforbeholdent medhold.

– Regimet må endres. Vi må få et nytt planregime der staten tar ansvaret for hele planprosessen selv, altså at Statens vegvesen som utbygger har ansvaret for veiutbyggingen helt ned til reguleringsnivå. Knut Boge har helt rett, sier Halleraker som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

For to uker siden besluttet regjeringen trasévalget for nye E6 langs Mjøsa. Før beslutningen ble tatt etter lang tids trenering i Miljøverndepartementet, ble saken diskutert i Eidsvoll kommune i årevis.

Nå vil Høyre presse på for å få en tidligere anleggsstart enn i 2012.

– Vi skal gjøre det vi kan for at byggingen av E6 mellom Minnesund og Skaberud kan starte tidligere. Men med det regimet som råder i Norge i dag, blir det ikke enkelt, sier Øyvind Halleraker.

Les også: – Miljøverndepartementet trenerer E6-utbygging

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.