TRASEPRESS: Liv Signe Navarsete mener det vil være ille dersom Miljøverndepartementets avgjørelse om trasévalg på én delstrekning langs E6 Gardermoen - Biri skal forsinke anleggsarbeidene. (Bilde: Mona Strande)

Vil ha fortgang på E6

I statsbudsjettet for 2009 har Regjeringen satt av 500 millioner kroner til E6-strekningene Hovinmoen – Dal i Akershus og Skaberud – Kolomoen i Hedmark, men midt imellom ligger 24 kilometer uten noen plan.

Les også:

Tunneldilemma

Årsaken er at partene er så uenige om hvilken løsning som skal velges mellom Minnesund og Skaberud at saken har strandet i Miljøverndepartementet, som skal avgjøre trasévalget. Nå mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete at saken har ligget i departementet for lenge.

– Jeg pusher nå på min kollega for å få den saken ut derfra. Jeg håper vi snart kan få en avgjørelse på trasévalget, slik at man kan komme i gang med planarbeidet og få gjort ferdig resten, sier Navarsete til Teknisk Ukeblad.

Det store dilemmaet på strekningen er i hovedsak hvor mye av veien som skal gå i tunnel, og det foreligger innsigelser mot samtlige traséalternativer.

Les også: Trysil blir gigantisk: Ordføreren frykter trafikkaos

– Ingen flaskehals

Navarsete lover at strekningen skal fullføres, og håper det kan skje raskt.

– Vi skal ikke lage en flaskehals der etter å ha bygd ut resten av veien. Mitt mål er selvsagt at vi får alt på plass slik at vi kan ta det fortløpende uten opphold i arbeidet. Det ville jo være forferdelig ille hvis vi skulle risikere det, så jeg jobber nå med å presse på for å få en avgjørelse så fort som mulig, sier hun.

Prosjektleder for E6 Gardermoen – Biri, Taale Stensbye, kaller Navarsetes kommentar en korrekt observasjon:

– Vi har hele tiden sagt vi måtte ha et svar innen utgangen av september for å kunne garantere en fullføring i 2013, slik Stortinget har lagt til grunn. Nå er det tidspunktet passert, og Miljøverndepartementet skaper en forsinkelse. Vi kan ikke lenger garantere noe, sier Stensbye.

Les også: Dødsveien RV3: - En skam

Lang behandlingstid

Saken har tynget Miljøverndepartementets skuldre i over ett år nå. Departementets seniorrådgiver Marit Tofte sa i september at behandlingstiden har vært unormalt lang, siden saken er veldig stor og omfattende.

Hele strekningen fra Gardermoen til Kolomoen er beregnet å koste 5,7 milliarder kroner, og skal i hovedsak finansieres med bompenger.

72,6 prosent finansieres på denne måten, mens statsmidlene de er lovet er 1,5 milliarder kroner. I 2009 får prosjektet 140 millioner kroner i statlige bevilgninger, mens 360 millioner må stilles til disposisjon av bompengeselskapet.

I perioden 2010 – 2013 får prosjektet 550 millioner kroner, og de resterende statlige millionene blir tildelt etter prosjektet er ferdigstilt, fra 2014.

Bompengene skal kreves inn fra seks bomstasjoner som åpner etter hvert som delstrekningene blir ferdige.

Les også: