SAMFUNNPOLITIKK

Dødsveien RV3: - En skam

Truls Tunmo
20. aug. 2008 - 23:00
Vis mer

RIKSVEI 3: Det hviner i digre lastebilhjul.

For å unngå kollisjon, bråbremser sjåføren den 50 tonn tunge traileren før han er på Åsta Bru. I motsatt retning kommer en stor varebil.

Det går bra denne gangen – med en halv meter klaring i 80 km/t.

Livsfare

– Dette er livsfarlig, og slik kan det ikke fortsette. Nå må riksvei 3 forbedres, for her kjører man med livet som innsats. Når to trailere møtes på broen, er avstanden mellom dem bare noen få centimeter. Veien brukes dessuten av både syklister og fotgjengere som utsettes for stor fare, sier Tore Velten, nestformann i forbundsstyret i Norges Lastebileier Forbund. Han mener riksvei 3 må utbedres straks.

Mennskeliv går tapt

Fem mennesker har mistet livet på veien så langt i år. Yrkessjåførene frykter at det går mange liv tapt her, så lenge riksveien ikke blir utbedret. Det vil ikke poliitikerne bevilge penger til i raskt nok tempo til å holde tritt med trafikken.

– Flere steder er veien så smal at det er et under at det ikke skjer flere alvorlige ulykker. På og ved Åsta Bru er veibredden under seks meter. Riksvei 3 har gått ut på dato for lengst.

Les også:

Farlig førstevalg

Statistikk fra Statens vegvesen viser at i underkant av 500 trailere kjører riksvei 3 hvert døgn. Den smale veien gjennom Østerdalen er førstevalget til sjåfører med 50 tonn i ryggen. Sommer som vinter er det her trailertrafikken er størst mellom nord og sør.

– Selv om veien er farlig, velges den som et av to onder. Gjennom Gudbrandsdalen er det for mange svinger, større høydeforskjeller og enda flere fartsbegrensninger. E6 er også farlig, og den er lengre, sier Velten.

Fra Hamar til Elverum har trafikkveksten de siste årene vært eksplosiv.

– Nå kjører over 15 000 personbiler den strekningen hver dag. Fra Elverum til Koppang viser målinger 3000 biler i døgnet. Totalt er trafikkmengden her så stor at den tilsier firefelts motorvei, mener Velten.

Les også:

Hindrer brøyting

På en befaringsrunde viser Velten oss dype hjulspor, sprekker og hull og nedslitt asfalt.

– Med så dårlig veivedlikehold som vi har nå, med dype hjulspor og telehiv, blir også vintervedlikeholdet dårlig. Snøplogen klarer ikke å ta vekk snøen i sporene. Derfor må man bruke veihøvel for å fjerne hardpakket snø og is, men dette blir ikke gjort ofte nok. Heller ikke måkes det med det samme det snør, og dermed får vi katastrofale kjøreforhold om vinteren, sier Velten.

Han forteller at riksvei 3 er en såpass stor belastning for yrkessjåførene at sykefraværet har økt dramatisk.

– Spesielt om vinteren er påkjenningen stor. Å vite at du har 50 tonn å håndtere på speilblank hålke, ér en ting. I tillegg humper og slår vogntogene på det ruglete vinterføret, og de sklir sideveis på grunn av hjulspor. Sjåførene sitter forknytt og anspent. Det er klart at dette er en forferdelig påkjenning, ikke minst psykisk, sier Velten.

Han mener forholdene er såpass farlige om vinteren, at riksvei 3 burde ha vært stengt flere dager.

– Det er ikke forsvarlig å kjøre der når det er veldig glatt. Til det er veien for smal. At myndighetene fortsatt ikke har bevilget penger til en breddeutvidelse av riksvei 3, er en hån mot både yrkessjåfører og andre trafikanter.



Minnemonument

Nord for Åsta Bru er det reist et minnemonument for dem som ble drept i den voldsomme togkollisjonen ved Åsta den fjerde januar 2000. På monumentet er det gravert inn 19 navn.

– Hvis dødsulykkene på veiene skulle ha fått like stor oppmerksomhet som Åsta-ulykken, måtte man ha reist et minnemonument 23-24 ganger i måneden. Det er en skam at myndighetene neglisjerer et så alvorlig samfunnsproblem, sier Tore Velten.

Ifølge Trygg Trafikk var det i utgangen av juli omkommet 164 personer i trafikken hittil i år.







Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.