GIGANTISK: Radisson SAS Resort Trysil åpner 15. desember. Flere megahoteller åpner også i fjellbygda, noe som får ordfører Martin Norderhaug til å frykte trafikkboom. (Bilde: Truls Tunmo)
(Bilde: Truls Tunmo)
TURISTMASKIN: Quality Spa Resort Trysil åpner neste høst. (Bilde: Truls Tunmo)
FLERE LEILIGHETER: I Trysil satser man på store leilighetsbygg og store hoteller. Dette er i Fageråsen. (Bilde: Truls Tunmo)
(Bilde: Truls Tunmo)

Trysil blir gigantisk: Ordføreren frykter trafikkaos

  • Bygg

Trysil: Største nyhet i år: Radisson SAS Resort Trysil.

Den 15. desember får alpinbygda i Hedmark et megahotell med fasiliteter som hittil ikke finnes i Fjell-Norge.

Hotellet har en delvis spektakulær og dristig utforming, og får det meste av det som gjestene forventer av et moderne hotell, blant annet en stor spa-avdeling, badeland og bowlinghall.

Radisson-hotellet får 1036 senger fordelt på 210 rom.





Nytt konsept

En annen turistmagnet blir ferdig i løpet av neste år. Da åpner Estatia Resort AS et stort leilighetshotell I Fageråsen. Estatia står for utbygging og drift av det nye hotellkomplekset. En franchiseavtale med Choice-kjeden i Skandinavia vil gi hotellet navnet Quality Spa Resort Trysil.

Hotellet vil bestå av 194 leiligheter som alle har en suitedel og et dobbeltrom. Dette er et nytt konsept i Trysil som Estatia kaller salgs- og tilbakeleie, og hittil er 145 leiligheter solgt, ifølge direktør for utvikling i Estatia Resort AS, Erik Myklebust.





Spår trafikkaos

– Hvis ikke veien utbedres, vil næringen bli skadelidende. Dette kan vi ikke leve med i Trysil. Det kan heller ikke kommunene Elverum og Løten som i dag har en altfor dårlig infrastruktur på veiene for økt turisme. Disse kommunene vil også bli skadelidende. Det bør bli en sterkere lobbyvirksomhet rettet mot regjeringen og Stortinget for bedre veistandard i Innlands-Norge, sier Ole Martin Norderhaug, ordfører i Trysil.

Les også: Dødsveien RV3: - En skam

Forutsetter god veistandard

I dag går hovedfartsåren til Trysil tvers igjennom Elverum sentrum, som også må håndtere stor trafikk fra riksvei 3 gjennom Østerdalen.

– Det korker seg i Elverum når helgetrafikken setter inn, både på vei til og fra Trysil. Det blir kaos på Trysil-veien med dagens standard. I sommer er kortere deler av strekningen asfaltert, men det kan nesten virke tilfeldig hvor dette har blitt gjort. Det er nødvendig med ny asfalt på hele strekningen mellom Elverum og Trysil, også for at vintervedlikeholdet skal bli bedre, sier Norderhaug.

Les også:

Negativ omtale

Vanskelige kjøreforhold i vintersesongen kombinert med dårlig veidekke på Trysilveien, har ifølge ordføreren i fjellbygda blitt omtalt i utenlandsk presse.

– I romjula snudde flere svenske skiturister på vei hit på grunn av ekstremt glatte kjøreforhold. Jeg har også fått høre at veien til Trysil har fått negativ omtale i utenlandske aviser. Slik kan vi ikke ha det. Alle må være med på å bidra til at vi lykkes med å bli en internasjonal turistdestinasjon. Det hjelper ikke hvor fine skimulighetene er her hvis ikke atkomsten hit oppleves som sikker og bekvem. Hvis Distrikts-Norge skal kunne ta ut det som er mulig av turistpotensialet, må veiene bli mye bedre generelt. Det er en forutsetning, sier Ole Martin Norderhaug.

Les også:

- Forstår bekymringen

Distriktssjef i Statens vegvesen Hedmarken Østerdal region øst, Aud Riseng, er enig i at standarden på veien mellom Elverum og Trysil bør forbedres.

– Ja, jeg forstår bekymringen til ordføreren i Trysil. Når det gjelder vintervedlikeholdet, er det inngått en ny kontrakt med Mesta. Her står det blant annet at det skal være bart i hjulsporene på veien, sier Riseng.

Hun mener også at trafikkavviklingen til og fra Trysil i helgene i vintersesongen vil bli en utfordring.

– Da er trafikken stor, men ikke større enn på riksvei 3 gjennom Østerdalen. Totalt sett er ikke årsdøgntrafikken veldig stor på riksvei 25 mellom Elverum og Trysil, sier Aud Riseng.