Veiåpning i Heim to måneder foran skjema

Byggherre og entreprenør får omtrent ikke fullrost hverandre: Her har samarbeidet gått på skinner og vel så det.

Statssekretær  Mette Gundersen fikk god hjelp av Kjell Inge Davik (t.v., Utbyggingsdirektør Statens vegvesen) og Ordfører Odd Jarle Svanem da snoren ble klippet onsdag 31. august.
Statssekretær Mette Gundersen fikk god hjelp av Kjell Inge Davik (t.v., Utbyggingsdirektør Statens vegvesen) og Ordfører Odd Jarle Svanem da snoren ble klippet onsdag 31. august. Foto: Statens vegvesen
1. sep. 2022 - 09:12

– Av de totalt 4800 metrene er rundt 40 prosent bygd i jomfruelig terreng. Sluttfrist var satt i oktober, men det blir åpning i månedsskiftet august/september. Vi ligger omtrent to måneder foran skjema. Det er vi godt fornøyd, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal.

– Forholdene har stort sett vært som forutsatt, uten noen store overraskelser. Trafikkavviklingen har vel representert den største usikkerheten. Men det har gått veldig bra og er løst på en utmerket måte med manuell dirigering og lysregulering, sier han.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Gamleveien går nærmest fjorden, mens nyveien går oppe i lia. Her sett fra Leirvika. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Gamleveien går nærmest fjorden, mens nyveien går oppe i lia. Her sett fra Leirvika. Foto:  Statens vegvesen

Åpen og fin linje

Her har vi ny vei i ni meters bredde (H1-standard), dimensjonert for 80 km/t. Godt tilpasset i fjellskjæringer, og med åpen og fin linje. Underveis passerer den fylkesvei 6182 med ei 55 meter lang bru. Det er også bygd ei 54 meter lang bru over Stokkelva og en landbruksundergang på cirka 22 meter.

– Svært godt samarbeid med entreprenøren, som har vært løsningsorientert, sier Innerdal.

Kontraktssummen er på 193 millioner kroner netto, og det holder prosjektet seg innenfor. Men en del tilleggsarbeider blir det jo, som det alltid gjør.

Byggeleder Terje Fugelsnes i Vegvesenet kan fortelle at det var en og annen krevende strekning å arbeide med.

– Generelt har det vært et nokså ordinært og svært greit prosjekt. Vi hadde litt utfordringer med store fyllingsarbeider i sidebratt terreng mens det gikk trafikk der, det var i fjor, i den første fasen av prosjektet. Store skjæringer skulle sprenges, det er bratt, og trafikken måtte gå. Men det ble løst veldig bra. Entreprenøren gjorde en god jobb med å håndtere trafikken og tilpasse salvestørrelsene. Det var kanskje den delen av prosjektet som vi var mest spent på, men det fungerte utmerket, sier Fugelsnes.

Litt laber fjellkvalitet

Veibygging i fine omgivelser sommeren 2021. Vinjefjorden nærmest, og Aursundet går utover i bakgrunnen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Veibygging i fine omgivelser sommeren 2021. Vinjefjorden nærmest, og Aursundet går utover i bakgrunnen. Foto:  Statens vegvesen

– For øvrig sleit vi litt med fjellkvaliteten. Det ble litt hodebry rundt det at fjellet holdt dårlig kvalitet noen noen steder, og vi måtte ta ut en del ekstra for å få knust nok til veioverbygning. Det var ei skjæring som vi utvidet, og knuste ekstra og etablerte et lite sidetak som ga noen tusen kubikkmeter, forteller han.

– Samarbeidet har vært svært bra. Vi er veldig godt fornøyd med entreprenøren, bekrefter han.

– Vegvesenet har vært mye tilstede ute på anlegget, og det er konfliktforebyggende, er vår erfaring. Det er viktig at byggherren jobber tett mot entreprenøren ute på anlegget. Det løser ofte mange ting på stedet.

B&G er også fornøyd

Vis mer

– Bertelsen & Garpestad er stolte av å levere prosjektet Leirvika-Rendalen før avtalt sluttfrist, sier entreprenørens prosjektleder Oddvar Hamre.

– Samarbeidet med Statens vegvesen, grunneiere og lokale brukere av E39 har vært svært godt gjennom hele prosjektet. Så vant vi jo også høsten 2021 konkurransen om å bygge naboparsellen, Betna-Hestnes, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med byggherren og lokalsamfunnet, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.