Prosjektering

Vegvesenet vil ta hensyn til Korona-situasjonen i nye utbyggingskontrakter

Vil ta hensyn til valutasvingninger og usikker tilgang på arbeidskraft

Vegvesenet vil ta hensyn til usikkerheten Korona-utbruddet skaper for entreprenørene, i utbyggingskontraktene sine.
Vegvesenet vil ta hensyn til usikkerheten Korona-utbruddet skaper for entreprenørene, i utbyggingskontraktene sine. Foto: Paul Kleiven/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
27. mars 2020 - 08:56

Statens vegvesen har sendt ut en melding hvor de opplyser at de nå tilpasser utbyggingskontraktene sine, slik at de tar hensyn til situasjonen Korona-utbruddet setter entreprenørene i , og at viruspandemien gjør det vanskelig for mange entreprenører å beregne både priser og framdrift.

– Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier direktør for Utbygging, Kjell Inge Davik i meldingen Vegvesenet sendte ut i går kveld.

Også når det gjelder allerede inngåtte kontrakter vil Vegvesenet ta hensyn til at Korona-utbruddet kan føre til situasjoner entreprenørene ikke har kontroll over.

30. august tok et kvikkleireskred med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger vil koste opp mot 70 millioner

Vanskelig å gi forpliktende tilbud

Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.

Korona-viruset har skapt utfordringer for oss alle. Både med tanke på mindre forutsigbar tilgang på arbeidskraft og store valuta- og prissvingninger, som igjen fører til store prisendringer for varer.

– Vi tar nå en gjennomgang av kontraktsmalene våre for å justere bestemmelser som skal forsøke å fange opp utfordringene korona-smitten har skapt, sier Davik.

I flere omganger har betongbiter falt ned på stasjonsområdet i Asker.
Les også:

Fallende betong kan stenge en av landets travleste stasjoner

Prissvingninger og ressurstilgang

Vegvesenet ser nå på hvordan store prissvingninger på varekjøp kan reguleres i kontraktene. I tillegg ser Vegvesenet på hvordan tidsfrister kan reguleres når vi opplever store utfordringer med å sikre tilstrekkelig bemanning på veganleggene dersom ansatte blir syke eller havner i korona-karantene.

I inngåtte kontrakter kan entreprenøren legge fram krav om såkalt force majeure (forhold som står utenfor kontraktspartenes kontroll) for å dekke forsinkelser.

I nye kontrakter er korona-situasjonen kjent ved tilbudsinnlevering, og da er korona-situasjonen som sådan ikke grunnlag for force majeure, skriver Vegvesenet.

Hydra går på flytende hydrogen.
Les også:

Ti millioner dyrere enn planlagt i året: – Teknologiutvikling er alltid vanskelig

Vanskelig å beregne konsekvensene

– Men hva innebærer det egentlig at korona-situasjonen er «kjent»? I realiteten betyr det at begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, og at denne usikkerheten er vanskelig å beregne konsekvensen av i et tilbud. Våre konkurranser og kontrakter må tilpasses denne situasjonen så langt det lar seg gjøre, sier Davik.

Vegvesenet setter nå store ressurser inn for på denne måten å ivareta både leverandører og egen organisasjon i en krevende situasjon.

300.000 årsverk jobber i bygg og anleggsbransjen i Norge. Samtidig er Statens vegvesen Norges største byggherreorganisasjon.

– Det er viktig at vi tar vårt ansvar for å holde hjulene i gang, sier Davik.

Det var i dette området uhellet skjedde. Bilen som ble truffet, sto nær T-banestasjonen man ser helt til venstre i bildet.
Les også:

Sprengningsuhell på E18-prosjekt: : «Svært alvorlig skadepotensial»

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.