Statens vegvesen har sendt ut en melding hvor de opplyser at de nå tilpasser utbyggingskontraktene sine, slik at de tar hensyn til situasjonen Korona-utbruddet setter entreprenørene i , og at viruspandemien gjør det vanskelig for mange entreprenører å beregne både priser og framdrift.
– Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier direktør for Utbygging, Kjell Inge Davik i meldingen Vegvesenet sendte ut i går kveld.
Også når det gjelder allerede inngåtte kontrakter vil Vegvesenet ta hensyn til at Korona-utbruddet kan føre til situasjoner entreprenørene ikke har kontroll over.
![Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839364/Arbeidsvarsling__DSC3264_2_Foto_Bard_Asle_Nordbo.jpg)
Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner
Vanskelig å gi forpliktende tilbud
Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.
Korona-viruset har skapt utfordringer for oss alle. Både med tanke på mindre forutsigbar tilgang på arbeidskraft og store valuta- og prissvingninger, som igjen fører til store prisendringer for varer.
– Vi tar nå en gjennomgang av kontraktsmalene våre for å justere bestemmelser som skal forsøke å fange opp utfordringene korona-smitten har skapt, sier Davik.
![– Av et totalbudsjett på 1,1 milliarder kroner koster det oss i år 15 millioner kroner ekstra å få lagt asfalt med de beste miljøpremissene, sa drifts- og vedlikeholdsdirektør Bjørn Laksforsmo i Vegvesenet.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839699/original.jpg)
Klimakrav: Kostet 15 mill. ekstra å legge asfalt: – Det lever vi godt med
Prissvingninger og ressurstilgang
Vegvesenet ser nå på hvordan store prissvingninger på varekjøp kan reguleres i kontraktene. I tillegg ser Vegvesenet på hvordan tidsfrister kan reguleres når vi opplever store utfordringer med å sikre tilstrekkelig bemanning på veganleggene dersom ansatte blir syke eller havner i korona-karantene.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
I inngåtte kontrakter kan entreprenøren legge fram krav om såkalt force majeure (forhold som står utenfor kontraktspartenes kontroll) for å dekke forsinkelser.
I nye kontrakter er korona-situasjonen kjent ved tilbudsinnlevering, og da er korona-situasjonen som sådan ikke grunnlag for force majeure, skriver Vegvesenet.
![Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838590/H%25C3%25B8lleslitunnelen2.jpg)
822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner
Vanskelig å beregne konsekvensene
– Men hva innebærer det egentlig at korona-situasjonen er «kjent»? I realiteten betyr det at begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, og at denne usikkerheten er vanskelig å beregne konsekvensen av i et tilbud. Våre konkurranser og kontrakter må tilpasses denne situasjonen så langt det lar seg gjøre, sier Davik.
Vegvesenet setter nå store ressurser inn for på denne måten å ivareta både leverandører og egen organisasjon i en krevende situasjon.
300.000 årsverk jobber i bygg og anleggsbransjen i Norge. Samtidig er Statens vegvesen Norges største byggherreorganisasjon.
– Det er viktig at vi tar vårt ansvar for å holde hjulene i gang, sier Davik.
![Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837630/NTB_4tzGf242vlQ.jpg)
Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke