Prosjektering

Vegvesenet vil ta hensyn til Korona-situasjonen i nye utbyggingskontrakter

Vil ta hensyn til valutasvingninger og usikker tilgang på arbeidskraft

Vegvesenet vil ta hensyn til usikkerheten Korona-utbruddet skaper for entreprenørene, i utbyggingskontraktene sine.
Vegvesenet vil ta hensyn til usikkerheten Korona-utbruddet skaper for entreprenørene, i utbyggingskontraktene sine. Foto: Paul Kleiven/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
27. mars 2020 - 08:56

Statens vegvesen har sendt ut en melding hvor de opplyser at de nå tilpasser utbyggingskontraktene sine, slik at de tar hensyn til situasjonen Korona-utbruddet setter entreprenørene i , og at viruspandemien gjør det vanskelig for mange entreprenører å beregne både priser og framdrift.

– Som byggherre har Vegvesenet et ansvar for å skape forutsigbarhet. Dette betyr at vi ikke kan gjennomføre nye konkurranser som om korona-situasjonen «ikke finnes». Derfor tar vi nå grep i våre kontrakter for å fange opp situasjonen så godt vi kan, sier direktør for Utbygging, Kjell Inge Davik i meldingen Vegvesenet sendte ut i går kveld.

Også når det gjelder allerede inngåtte kontrakter vil Vegvesenet ta hensyn til at Korona-utbruddet kan føre til situasjoner entreprenørene ikke har kontroll over.

Norske redere sparer 10 til 30 prosent når de bygger ved tyrkiske verft, men flere nevner ikke med ett ord at de bygger mye der, ifølge professor Ståle Knudsen ved Universitetet i Bergen. Ved mange verft er arbeiderne utsatt for farlige arbeidsforhold, viser forskningen hans.
Debatt

Verftsarbeidere i Tyrkia er det grønne skiftets usynlige slitere

Vanskelig å gi forpliktende tilbud

Vegvesenet er avhengig av at entreprenørene klarer å gi tilbud selv om korona-situasjonen skaper usikkerhet. Men entreprenørene opplever det som vanskelig å gi forpliktende tilbud uten forbehold i denne situasjonen.

Korona-viruset har skapt utfordringer for oss alle. Både med tanke på mindre forutsigbar tilgang på arbeidskraft og store valuta- og prissvingninger, som igjen fører til store prisendringer for varer.

– Vi tar nå en gjennomgang av kontraktsmalene våre for å justere bestemmelser som skal forsøke å fange opp utfordringene korona-smitten har skapt, sier Davik.

En mann er antatt omkommet i skredet sør for Levanger. Han var ansatt i ingeniørselskapet Niras og jobbet med geoteknisk rådgivning for Bane Nor.
Kommentar

Nesten umulig å være fagpersonen som setter ned foten

Prissvingninger og ressurstilgang

Vegvesenet ser nå på hvordan store prissvingninger på varekjøp kan reguleres i kontraktene. I tillegg ser Vegvesenet på hvordan tidsfrister kan reguleres når vi opplever store utfordringer med å sikre tilstrekkelig bemanning på veganleggene dersom ansatte blir syke eller havner i korona-karantene.

I inngåtte kontrakter kan entreprenøren legge fram krav om såkalt force majeure (forhold som står utenfor kontraktspartenes kontroll) for å dekke forsinkelser.

I nye kontrakter er korona-situasjonen kjent ved tilbudsinnlevering, og da er korona-situasjonen som sådan ikke grunnlag for force majeure, skriver Vegvesenet.

De fem veidriftskontraktene med oppstart 1. september 2025 viser en prisstigning på om lag 11 prosent sammenliknet med de kontaktene de avløser.
Les også:

Nye miljøkrav gjør veidrift mye dyrere

Vanskelig å beregne konsekvensene

– Men hva innebærer det egentlig at korona-situasjonen er «kjent»? I realiteten betyr det at begge partenes usikkerhet øker vesentlig i kontraktene, og at denne usikkerheten er vanskelig å beregne konsekvensen av i et tilbud. Våre konkurranser og kontrakter må tilpasses denne situasjonen så langt det lar seg gjøre, sier Davik.

Vegvesenet setter nå store ressurser inn for på denne måten å ivareta både leverandører og egen organisasjon i en krevende situasjon.

300.000 årsverk jobber i bygg og anleggsbransjen i Norge. Samtidig er Statens vegvesen Norges største byggherreorganisasjon.

– Det er viktig at vi tar vårt ansvar for å holde hjulene i gang, sier Davik.

Teknologien er ikke klar for å rulle ut nullutslipps-hurtigbåter på alle strekninger, men den er mer enn klar for å fases inn, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Få foten av hurtigbåtbremsen!

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.