Rekkverk

Vegvesenet vil finne ut hvordan det står til med rekkverkene langs 7900 km vei 

I en ny kontrakt skal etaten få full rapport og analyse av tilstanden til alle rekkverk på alle riksveier i Norge. Antatt pris: 19,5 millioner kroner.

Her sørger Statens vegvesen for å få bygd energiabsorberende rekkverksender på E18 i Indre Østfold i juni 2022.
Her sørger Statens vegvesen for å få bygd energiabsorberende rekkverksender på E18 i Indre Østfold i juni 2022. Illustrasjonsfoto: Yanek José Brunsell/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. juli 2022 - 08:25

Statens vegvesen har nylig lyst ut en kontrakt for kartlegging av hvilke typer rekkverk som finnes på riksveiene, og hvilken tilstand de er i.

Oppdraget er tenkt å vare i rundt fem måneder og ut februar 2023, med opsjon for sesongene 2023/24 og 2024/25.

Vegvesenet anslår verdien av kontrakten til 19,5 millioner kroner eks. mva.

Kontrakten handler om fotografering i normal hastighet, og analyser av datafangsten. Totalt gjelder det rundt 7900 kilometer veier med rekkverk, fordelt på om lag 21000 feltkilometer å kjøre.

Vegvesenet er ute etter en leverandør med egen bil med spesialutstyr for registrering, som altså skal skje i normal hastighet uten stopp. Det er dermed ikke behov for bufferbil eller arbeidsvarslingsplan.

De innhentede bildene, som er bearbeidet og analysert, skal munne ut i en del 
informasjon i en web-portal:

  • Geografisk plassering av rekkverk og antall meter rekkverk
  • Forenklet typekartlegging med minimum opplysninger om type skinne, type stolpe, stolpeavstand, type ende og rekkverkets egengeometri.

En opsjon handler om å kjøre registreringer gjennom tre sesonger for sammenligne utviklingen over flere år. Dessuten har oppdragsgiver opsjon på å utvide kontrakten med trinn 2 etter hvert oppdrag. Trinn 2 går på analyse av tilstanden til rekkverkene.

Informasjonen av kartleggingen skal presenteres i en brukervennlig web-portal

der man kan se resultatet av datafangsten både i kart, med bilder og i tabeller, heter det i beskrivelsen. Resultatet må også kunne lastes ned som en rapport, eksempelvis Excel eller csv-format.

Noen forutsetninger:

  • Informasjonen må kunne være tilgjengelig for bruk videre til analyser av tilstand.
  • Strekninger må kunne klassifiseres ut fra alvorlighetsgrad og ut fra feiltyper.
  • Det må være muligheter til å ta ut statistikk.
  • Leverandøren må sørge for nødvendig opplæring i bruk av webportalen til Statens
    vegvesen sitt fagmiljø innen rekkverk.

Hvis opsjonen for trinn 2 slår inn, så ønsker Vegvesenet følgende data presentert i kart og i oversikter:

  • Skjevhet og høyde på rekkverk i forhold til Håndbok R610
  • Skadet stolpe
  • Skadet skinne
  • Manglende og løse bolter
  • Feil endeavslutning

Frist for å gi tilbud på oppdraget er 1. september.

Statsminister Jonas Gahr Støre, forsvarsminister Tore O. Sandvik og forsvarssjef Eirik Kristoffersen forklarte på en pressekonferanse søndag hvorfor valget falt på britiske fregatter.
Les også:

Kjøper britiske fregatter: : – Den beste fregatten for Norge

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.