Vegvesenet starter med riksvei 13 Bondeviki-Fardal

Fosse Maskin og Transport vant oppdraget.

Her har vi veistrekningen hvor det skal skje.
Her har vi veistrekningen hvor det skal skje. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. sep. 2021 - 14:53

Statens vegvesen signerte kontrakt med entreprenør Fosse Maskin og Transport 27. august. Firmaet fra Vik i Sogn vant kontrakten med et tilbud på drøye 60 millioner kroner pluss moms.

Multiconsult og Sotra Link Construction har satt av ti uker i Oslo tingrett til å finne ut av hvem som skylder hvem penger.
Les også:

Nå starter rettssaken mellom Multiconsult og Sotra Link

Jobbar for best mulig trafikkflyt

– Vi ser fram til å komme i gang med jobben, seier byggeleder Kristian Slinde i Statens vegvesen.

– Sammen med entreprenøren vil vi gjøre vårt beste for at trafikkflyten skal fungere på en god måte. Det er et smalt og langt anleggsområde. Reisende må regne med venting og omlegging av kjøremønster.

Rasområdet er til venstre bak i bildet, og den midlertidige veien går på oversiden av bebyggelsen.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger åpner lørdag

Arbeid på hele strekningen

I første omgang blir det fjernet skog og ryddet vegetasjon, før bore- og sprengningsarbeid starter.

Prosjektet strekker seg over 1,6 kilometer fra vestsiden av Stedjebergtunnelen. Veien skal være ferdig i desember i år.

ÅDT for veistrekningen er 2737. Ni prosent er lange kjøretøy.

I kontrakten er det også en opsjon på ytterligere 500 meter vei ved den vestlige delen av strekningen. Dersom opsjonen blir løst ut, er frist for ferdigstilling satt til juni 2023.

Forsker Jan Sramota viser fram redningsroboten under arrangementet Skaperfest i Trondheim.
Les også:

Når bygninger har rast sammen, skal denne roboten redde liv

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.