Prosjekter

Vegvesenet lyser ut milliardkontrakt for bygging av ny E16-strekning

Tre skal prekvalifiseres for bygging av firefelts motorvei fra Bjørum til Skaret.

E16-strekningen fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole kommune er nå lyst ut. Bildet viser hvordan Vegvesenet ser for seg at veien vil gå ved Bjørkåsen.
E16-strekningen fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole kommune er nå lyst ut. Bildet viser hvordan Vegvesenet ser for seg at veien vil gå ved Bjørkåsen. Ill: Statens vegvesen
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
6. feb. 2020 - 15:47

Vegvesenet har nå lyst ut en kontrakt til over to milliarder kroner for bygging av ny motorvei mellom Sandvika og Hønefoss, skriver Statens vegvesen i en melding.

Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av 8,4 km ny firefelts motorvei fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune. Leverandørene kan melde seg på konkurransen frem til 10. mars. Vegvesenet forventer signering av kontrakten i oktober 2020.

I videoen under kan du kjøre gjennom den planlagte motorveien.

– Det vil bli prekvalifisering til tre deltagere, som går videre over i tilbudsfasen. Vi planlegger å ha disse på plass innen påske, forteller Rolf Johansen, ansvarlig for konkurransegrunnlaget for utbyggingen av E16 Bjørum – Skaret.

Onsdag 26. februar kl. 09.00 arrangerer Statens vegvesen tilbudskonferanse på Thon Hotel Oslofjord i Sandvika. Der går prosjektledelsen gjennom prosessen for anskaffelsen.

– Det blir lagt særlig vekt på kvalifikasjonskravene og forespørsel om deltagelse i konkurransen, som er første del av prosessen, forklarer Johansen.

Fv. daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, Skanskas prosjektdirektør for prosjektet OPS Hålogalandsvegen, Are Eliassen, og prosjektsjef Reidar Johansen i Statens vegvesen.
Les også:

Gigantutbygging ligger flere måneder foran skjema

To tunneler - ti større bruer

Hovedarbeidene i dagsonen består av brukonstruksjoner og omfattende bergskjæringer. Det skal bygges veitunneler, elektro- og automasjonsanlegg for toveisregulerte tunneler med påkobling til Vegtrafikksentralens systemer.

Vegvesenets kontraktsansvarlig for E16 Bjørum-Skaret, Rolf Johansen. Foto:  Statens vegvesen
Vegvesenets kontraktsansvarlig for E16 Bjørum-Skaret, Rolf Johansen. Foto:  Statens vegvesen

Motorveien er på cirka 8,4 km, hvor cirka 4,2 km er dagsone. Det er to tunneler på strekningen, på cirka 3,4 kilometer og 0,8 kilometer. Prosjektert hastighet er 100/110 km/t.

I arbeidene inngår også oppføringen av ti større bruer, og riving av en eksisterende betongbru. Det skal bygges to planskilte kryss, og påkoblinger til eksisterende veisystem, opplyser Vegvesenet.

Det stilles strenge krav til ivaretakelse av ytre miljø, kulturminner og friluftsinteresser. Veianlegget grenser til naturreservat og markagrensa. Anlegget ligger langs det vernede Sandvikavassdraget, hvor det må tas særlig hensyn til fiskeressursene.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.