SAMFERDSEL

Vegvesenet lyser ut disse nye veikontraktene i år: – Relativt labert nå

I år kommer det færre veiprosjekter ut i markedet enn det har gjort de siste årene.

– Aktivitetsnivået har falt en del siden 2022, sier Kjell Inge Davik, direktør for Utbygging i Statens Vegvesen.
– Aktivitetsnivået har falt en del siden 2022, sier Kjell Inge Davik, direktør for Utbygging i Statens Vegvesen. Foto: NTB/ Statens Vegvesen
16. jan. 2024 - 12:04

Under vegvesenets markedsdag 2024 tirsdag gikk etaten gjennom de prosjektene som skal lyses ut i markedet i løpet av året.

– Aktivitetsnivået er lavere nå enn for to år siden. Det var høyt nivå i 2022, en del lavere i 2023, og så får vi se hvordan blir det framover når Nasjonal transportplan kommer. Akkurat nå er det temmelig labert, fortalte utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

Verdt å merke seg er et økende krav om utslippsfritt maskineri: Planen er nullutslipp før 2028 i alle utbyggingskontrakter som Vegvesenet lyser ut. Her blir det fokus på blant annet på massetransport.

Etaten planlegger å lyse ut oppunder 20 kontrakter for veibygging i 2024.

Les også

Mesta kan kapre kontrakt til 222 millioner

De største veiprosjektene som kommer i 2024:

  • Del 2 av Oslofjordtunnelen med blant annet sju kilometer undersjøisk tunnel. Vegvesenet venter på en ferdig proposisjon i Stortinget som gjør at finansieringen faller på plass. Konkurransen med forhandlinger lyses trolig ut i markedet i juni. Her blir det utvidede krav til utslippsfrie anleggsmaskiner. Totalverdi: 7,1 mrd. kr.
  • E6 Megården-Mørsvikbotn: I fjor lovet regjeringen fire milliarder kroner til delstrekningen Megården-Somerset. Her kommer det 21 kilometer ny vei med flere bruer, og tre tunneler på til sammen snaue 14 kilometer. Vegvesenet er startklare, men avhengige av godkjent kostnadsramme fra Stortinget. De lyser trolig ut konkurransen i februar/mars 2024.
  • E134 Seljestad-Røldal: Kontrakten om å bygge 12,5 kilometer tunnel skal lyses ut i juni. Verdi: Rundt 3,2 mrd. kr.

  • E75 Vardøtunnelen i Finnmark: Oppgraderingen av det som i sin tid var Norges første undersjøiske tunnel kan komme ut i markedet i slutten av 2024. Den er 2,9 kilometer lang. Antatt kontraktsverdi: Mellom 500 og 700 mill. kr.
  • I Bypakke Nedre Glomma: Riksvei 22 Hafslund-Dondern på 1,3 kilometer. Verdi: Mellom 300 og 500 mill. kr. Her blir det ekstra krav til utslippsfri drift.
  • Bypakke Bodø byr på flere både små og store prosjekter. En av de to største er å bygge om gamle riksvei 80 fra trefelts til tidsmessig toveis vei. (Kontraktsverdi rundt 200 mill. kr.) Og annet byggetrinn av Sandvika-Sagelva på riksvei 80, 5,6 km vei, ut i april 2024, 100-300 mill.
  • Brosundet bru (del av Bypakke Ålesund) lyses trolig ut på våren i år. Verdi: Oppunder 150 mill. kr.
  • Fylkesvei 526 Hølleslitunnelen (tidligere en del av Ryfast-prosjektet) skal oppgraderes i henhold til tunnelforskriften. Verdi: Drøye 100 mill. kr.
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Les også

Disse tre vil brøyte fylkesveiene rundt Voss

I tillegg er ti kontrakter med verdi på fra fem til oppunder 100 millioner kroner på beddingen i 2024.

Disse prosjektene kan komme i 2024:

  • Riksvei 52 Tuv-Venås og Storeskar-Galdane: Veiprosjekt til et sted mellom 100 og 300 mill. kr. Lyses ut tidligst på sommeren i år, men kan også komme neste år, avhengig av når finansieringen er på plass.
  • Ny Lysaker kollektivterminal - en del av E18 Vestkorridoren - har en verdi på rundt 700 mill. kr. Denne kontrakten kommer trolig ut i markedet først i 2024.
  • Riksvei 13 Lovraeidet-Rødsliene: Rassikring med ny tunnel på tre kilometer. En totalentreprise med forhandling, og verdien er på 1,1 mrd. kr. Her håper Vegvesenet på utlysing i 2024.

Les også

Vestland: Én entreprenør kan kapre to av tre kontrakter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.